Viceamiral Ioan Georgescu (1942-1945)
Ioan Georgescu a urmat cursurile Școlii Navale din Fiume pe care a absolvit-o la
6 iunie 1910. Repartizat la Grupul vaselor port-mine din cadrul Diviziei de
Dunăre, s-a făcut remarcat încă din primii ani de activitate. În anul 1913,
comandantul Diviziei de Dunăre, comandorul Dem. Poenaru îl considera Ofițer
eminent din toate punctele de vedere.
Împreună cu ceilalți marinari din Grupul vaselor port-mine, a participat la
campania anului 1913, pentru merite deosebite fiind decorat cu Medalia "Avântul
Țării".
La începutul Războiului pentru Reîntregirea Țării a comandat canoniera
"Siretul", iar din 25 august 1916, până la sfârșitul războiului, a comandat
vedeta fluvială "Maior Gheorghe Sonțu".
După război, datorită meritelor sale deosebite, a fost distins cu Ordinul rus
"Sf. Stanislas", clasa a II-a, cu spade, cu "Coroana României" în grad de ofițer
și "Crucea comemorativă 1916/1918", Medalia "Victoria".
La sfârșitul campaniei militare a fost mutat la Inspectoratul General al
Marinei.
În această calitate, a fost trimis ca ofițer de legătură la Sevastopol pe lângă
Comisia "Nautische Teknische" a Puterilor Centrale, având misiunea să trateze pe
lângă această comisie problema reintegrării navelor românești de pasageri care
aparțineau S.M.R., nave care fuseseră armate și folosite drept crucișătoare în
Flota rusă și intraseră sub stăpânirea germanilor. Ioan Georgescu a acționat cu
energie pentru realizarea misiunii, Grație perseverenței sale, tactului
inteligent prin care și-a câștigat stima amiralului german-prezident al Comisiei
a obținut complet câștig de cauză; la dizolvarea Comisiei a fost autorizat să
plece cu întreaga Diviziune românească ce se afla la Sevastopol și a intrat cu
bine în Sulina. În încheierea notei, comandantul Marinei considera că Este unul
dintre elementele de elită printre tinerii ofițeri superiori.
La 6 noiembrie 1918 a fost numit comandant militar al portului Giurgiu.
La 29 ianuarie 1919 i s-a încredințat comanda Diviziei ușoare de Dunăre, adică a
Grupului de canoniere tip "Oltul", de unde, la 1 mai 1919, a fost mutat la C. M.
M., ca șef de birou la Serviciul Transporturi.
După un an, a fost numit profesor la Școlile Marinei, unde a desfășurat o
activitate notabilă, fiind numit director de studii. Comandantul Marinei,
contraamiralul Constantin Bălescu estima că "va deveni un ofițer de elită.
Merită a înainta", iar contraamiralul Niculescu-Rizea, comandantul Marinei în
1921, l-a propus pentru a fi înaintat la excepțional.
Între anii 1921-1923 a fost detașat de câteva ori la Ministerul Afacerilor
Străine.
Între 1 aprilie-1 octombrie 1924 a fost detașat la Divizia de Mare, la comanda
torpilorului "Viforul", cu care a efectuat ieșiri în mare împreună cu
distrugătoarele de tip "M" și cu celelalte torpiloare.
Prin Î.D.R. nr. 1036/1925, începând cu 1 aprilie, a fost numit comandantul
canonierei "Căpitan Dumitrescu", nava fiind la dispoziția Școlii Navale,
comandant superior al acestei canoniere fiind însuși comandantul Școlii,
comandorul Petre Bărbuneanu. La 15 noiembrie 1925 a fost mutat, conform Î.D.R.
nr. 3218/1925, în Direcția Marinei din Inspectoratul Marinei.
La 1 aprilie 1931 a preluat comanda Grupului de Distrugătoare și a
distrugătorului "Regele Ferdinand". Prin O. Z. pe Divizia de Mare nr. 384 din 6
iulie 1931, a fost mutat la comanda distrugătorului "Mărășești". Pe timpul verii
a condus mai multe aplicații, ieșiri în larg ale distrugătoarelor "M", executând
trageri cu armamentul de artilerie, teme de urmărire a submarinelor și lansări
de bombe antisubmarin. În ziua de 29 septembrie a avut loc o manevră deosebită
în cooperare cu Hidroaviația, pentru a descoperi un convoi inamic reprezentat de
canoniera "Căpitan Dumitrescu". La începutul lunii octombrie distrugătoarele "M"
au executat ședințe de trageri de calibru, iar noaptea au experimentat trageri
cu obuze luminoase "Bo fors" și ședințe de tir de noapte.
După dezarmarea navelor, la 15 octombrie, "Mărășești", împreună cu canoniera
"Cpt. Dumitrescu" și torpilorul "Zborul", au rămas singurele nave armate.
Între 9-11 martie 1932 i s-a încredințat misiunea să conducă printre sloiuri, la
Sulina, localitate izolată din cauza înghețului, nava-bază "Constanța", care
transporta alimente și combustibil pentru sinistrați.
Conform Ordinii de bătaie de la 1 aprilie 1932, a Diviziei de Mare, a preluat
comanda Serviciului de Artilerie, Torpile și Electricitate, până la 4 iulie
ducând prin cumul și funcția de comandant al distrugătorului tip "M". În noua
Ordine de bătaie, de la 1 octombrie 1932, a deținut funcția de șef de Stat Major
la Divizia de Mare, dar după numai două luni și jumătate a fost admis la Școala
Navală de Război din Paris, ale cărei cursuri le-a urmat în perioada 22
decembrie 1932-22 decembrie 1933.
Pe brevetul de ofițer Stat Major eliberat de Ministerul Marinei Franceze la 14
decembrie 1933, se află mențiunea elogioasă a ministrului Marinei Naționale,
viceamiralul Darban, trimisă și Ministerului Apărării Naționale: transmitem
felicitări acestui ofițer pentru maniera participării strălucitoare prin care a
trecut examenele Școlii de Război Navale Franceze.
În notarea întocmită în anul 1934 contraamiralul Ioan Bălănescu, comandantul
Marinei, îl califica drept un ofițer de mare valoare, cu o frumoasă pregătire
tehnică și profesională.
La revenirea în țară a fost repartizat la Inspectoratul General al Marinei, iar
la 1 ianuarie 1934, a fost avansat la excepțional la gradul de comandor.
Începând cu 1 aprilie 1934 a fost încadrat în Marele Stat Major, unde și-a
desăvârșit pregătirea ca ofițer de stat major.
Între 28 septembrie-28 noiembrie 1934 a efectuat un stagiu în cadrul Marinei
Militare Iugoslave. Datorită calităților deosebite și pregătirii sale
profesionale, în anul 1936 a fost propus de către șeful Marelui Stat Major
pentru a urma cursul de comandanți de armă.
Conform Î.D.R. nr. 1446 din 22 martie 1937 a fost mutat la Divizia de Dunăre, în
cadrul Depozitelor de Materiale și Echipaje. De la 1 aprilie 1937 i s-a
încredințat comanda Escadrei de Monitoare, funcție în care a fost calificat de
comandantul Diviziei de Dunăre drept Un ofițer superior de mare valoare, iar de
ministrul subsecretar de stat pentru Marină, generalul adjutant Paul Teodorescu,
ca un marinar de elită. Merită a fi înaintat la gradul de contraamiral. În anul
următor, a condus Escadra de Monitoare în cadrul manevrelor regale desfășurate
pe Dunărea Maritimă, comandantul Corpului 4 Armată apreciind că "posedă mult
spirit ofensiv în executarea operațiunilor".
Conform Î.D.R. nr. 3269/1938, începând cu 1 octombrie 1938, a fost mutat la
C.M.R., în funcția de șef de Stat Major al Marinei.
Prin Î.D.R. nr. 2124/1940, la 10 iulie 1940, a preluat comanda Școlilor Marinei,
iar prin Ordinul M.A.M. nr. 125/18 iulie 1940, a fost numit comandantul Forțelor
Navale Maritime.
Prin Î.D.R. nr. 1179/1941, la 28 aprilie 1941, a fost numit comandantul Diviziei
de Mare, iar prin Î.D.R. 1277/1941, la 10 mai 1941, a fost avansat la
excepțional la gradul de contraamiral.
Prin Î.D.R. nr. 3412 din 16 decembrie 1941 a fost numit comandantul Marinei și
șef al Statului Major al Marinei, ducând prin cumul funcția de comandant al
Marinei, până în iunie 1942, când viceamiralul Eugeniu Roșca a ieșit la pensie,
acesta recomandându-l: Ofițer de mare valoare. Foarte bine pregătit din toate
punctele de vedere spre a i se încredința comanda Marinei.
Referindu-se la perioada în care a condus Marina Militară, ministrul subsecretar
de stat în S.S.M., viceamiralul Nicolae Păiș scria: Frumos spirit de analiză și
cu o profundă judecată, a condus cu deosebită măiestrie Marina". De asemenea,
șeful M. C. G., generalul de corp de armată Ilie Șteflea a notat despre ofițer:
a condus prin directive, instrucțiuni și contact personal activitatea atât de
importantă pentru ducerea războiului a Marinei noastre… A dovedit multă putere
de muncă, multă energie și foarte multă pricepere, eminent ofițer de Stat Major.
Prin D.M. nr. 387 din 23 ianuarie 1944, C. M. M. s-a transformat în Statul Major
Marină, contraamiralul Ioan Georgescu fiind numit șeful acestuia.
Prin Î.D.R. nr. 1001/1944, la 10 mai 1944, a fost avansat la gradul de
viceamiral, generalul de corp de armată Nicolae Șova apreciindu-l: A fost șef
Stat Major Marină, funcție creată prin noua lege de organizare a Ministerului de
Război. I s-a părut la început o scădere față de ceea ce fusese până aici -
comandant al Marinei. Fiind însă un ofițer ambițios, a ajuns în cele din urmă să
se identifice cu această funcție.
Prin Î.D.R. nr. 1620 din 23 august 1944, a fost numit ministru subsecretar de
stat pentru Marină.
La sfârșitul lunii august 1944 în timp ce se îndrepta dinspre București către
Periș, a fost rănit de către trupele germane în retragere.
Prin Î.D.R. nr. 184/1945, la 27 martie 1945, a fost trecut din oficiu în
rezervă, iar prin O. G. nr. 137/1945 și O. Z. nr. 615/1945, la 12 decembrie
1945, a fost vărsat Centrului Teritorial București.
De-a lungul carierei sale a fost decorat cu o serie de ordine și medalii
românești și străine, printre care Ordinul "Steaua României" în grad de ofițer,
Ordinul "Steaua României" în grad de comandor în 1940, Medalia "Peleș", Medalia
"Virtutea Maritimă" clasele a II-a și a III-a navigant ș. a.
În perioada 6 mai 1950-6 iulie 1955 a fost reținut de organele Ministerului de
Interne ca fost demnitar al regimului Antonescu, fără a fi însă judecat sau
condamnat.