Menu


ISTORIC

Distrugătorul Regele Ferdinand

Asul de cupă al Marinei Regale Române

HMS COVENTRY
HMS Coventry, fregată tip 22 (Batch 2), a fost construită de şantierul Swan Hunter din Anglia. Operaţiunile de construcţie a navei au demarat în anul 1984 și a fost lansată la apă în aprilie 1986, când a şi fost încadrată cu echipaj. A intrat în serviciu în octombrie 1988, cu numărul de bordaj F98.
A fost angajată efectiv în serviciul Royal Navy, fiind dislocată în numeroase zone, de la Golful Arabic şi Oceanele Atlantic şi Indian până la Marea Mediterană şi Marea Caraibelor, unde, în timpul ultimei sale misiuni, în noiembrie 2001, a jucat un rol decisiv în capturarea unui transport de cocaină, în valoare de 40 milioane de lire. A parcurs 425.776 Mm şi a navigat o durată care depăşeşte 30.000 de ore, ceea ce înseamnă o rată de utilizare pe mare de 25% pe an.
A fost dislocată în Forţa Royal Navy din Kosovo în anul 1999, iar la sfârşitul aceluiaşi an a continuat să reprezinte contribuţia Marii Britanii la Forţa Navală Atlantică a NATO.
A ieşit din serviciu Royal Navy în ianuarie 2002.
Începând cu anul 2003 a intrat într-un program de regenerare şi modernizare pentru a fi preluată de către Forţele Navale Române.

FREGATA "REGELE FERDINAND" (F 221)
Prin Hotărârea nr.1423 din 12 decembrie 2002, în temeiul art.107 din Constituţie, al art. 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2001 privind achiziţiile publice, aprobat cu modificări şi completări prin Legea nr. 212, art.2 lit. f, art.35 alin.1 şi art.37 alin.4 din Legea datoriei publice nr. 81/1999, Guvernul României a aprobat achiziţia de către MApN a două fregate tip 22, disponibilizate de către Marina Regală Britanică şi a etapei I de regenerare şi modernizare a acestora, prin negociere cu o singură sursă, de la Ministerul Apărării din Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord.
Prin Dispoziţia Statului Major General numărul B5/S/1609 din 30.07.2003, la 1 septembrie 2003 s-a înfiinţat, în subordinea directă a Comandamentului Operaţional Naval, fregata Regele Ferdinand, prima fregată engleză tip 22, având dislocarea în garnizoana Constanţa.
La data de 01.05.2004, personalul selecţionat şi pregătit pentru ocuparea posturilor la fregata Regele Ferdinand a fost numit în funcţii, prin ordinele Şefului Statului Major al Forţelor Navale nr. M.O. 46/28.04.2004, M.M. 47/28.04.2004, M.S. 24/28.08.2004, iar pe 01.06.2004 a fost constituit echipajul în locaţia Academiei Navale, respectiv Şcolii de Aplicaţie, în vederea derulării activităţilor de pregătire, operaţionalizare structurală şi luarea în primire a navei.
Echipajul complet al navei s-a reunit la Portsmouth, la bordul barjei Cornelius Drebell, în perioada 2 - 7 iulie 2004, pentru luarea în primire a navei şi desfăşurarea pregătirii centralizate sub coordonarea echipelor de instructori evaluatori ai BAE SYSTEM şi FOST FLAG OFFICER SEA TRAINING.
La data de 03.09.2004, în conformitate cu acordul de achiziţie şi planul de activităţi al Comisiei de Acceptanţă a fregatei Regele Ferdinand, au fost semnate documentele de acceptanţă finală a navei, aceasta trecând sub autoritatea statului român, iar marinarii români s-au instalat la bord.
La 9 septembrie 2004, pe dana Victory Jetty din portul Portsmouth/Marea Britanie, s-a conferit în cadru festiv pavilionul navei. Cu această ocazie navei i s-au acordat numele de Regele Ferdinand şi numărul de bordaj F 221. Astfel, ziua de 09 septembrie devine Ziua Navei.
La ceremonia de comisionare au fost prezenţi preşedintele României Ion Iliescu, ministrul Apărării Naţionale Ioan Mircea Paşcu, şeful SMG generalul dr. Mihail Popescu şi Şeful Statului Major al Forţelor Navale, contraamiralul dr. Gheorghe Marin. Partea britanică a fost reprezentată de Lordul Bach of Lutterworth, ministrul pentru înzestrare, viceamiralul James Burnell Nugent, din Royal Navy, Sir Charles Mansfield, preşedintele BAE Systems, reprezentanţi ai Fleet Support Limited şi Rolls Royce.
A părăsit portul Portsmouth la 26 noiembrie 2004, orele 13.30 şi a acostat în portul Constanţa vineri 10 decembrie 2004, fiind escortată la intrarea în port de două elicoptere şi nave de luptă. A intrat în subordinea Comandamentului Operaţional Naval.
La data de 01.07.2006, în baza Ordinului Ministrului Apărării Naţionale nr. M.S.28 din 20.02.2006 fregata Regele Ferdinand trece din subordinea Comandamentului Operaţional Naval în subordinea Flotilei 56 Fregate.
A fost numită nava comandant a portului militar Constanţa, preluând ştafeta de NAVĂ AMIRAL a Forţelor Navale Române.
În 2005 a fost prima navă românească care a participat la Operaţia NATO (art.5) Active Endeavour.
În perioada 14-19.11.2008 a efectuat o vizită oficială în Israel, portul Haifa, prima vizită a unei nave româneşti în această ţară.
La data de 25.11.2008 a primit Emblema de Onoare a Forţelor Navale din partea Şefului Statului Major al Forţelor Navale.
A obţinut acreditările internaţionale nivel I (2007) şi nivel II (2008) privind interoperabilitatea cu navele Alianţei Nord Atlantice, certificare care permite fregatelor tip 22 să participe alături de navele NATO la toate tipurile de misiuni internaţionale.
În martie 2007, la bordul fregatei, specialiştii IAR Ghimbav împreună cu militarii Grupului de elicoptere au executat testarea/omologarea elicopterului IAR 330 PUMA Naval.
În perioada 10-11 noiembrie 2009, în premieră pentru Forţele Navale Române, în cadrul echipajului fregatei Regele Ferdinand a fost încadrat serviciul de luptă aviaţie.
Prin Nota Documentară a Serviciului Istoric al Armatei cu nr. A 3471 din 15 iulie 2010, fregata Regele Ferdinand este recunoscută ca şi continuatoare a tradiţiilor distrugătorului Regele Ferdinand, intrat în serviciu la 07.09.1930.