12 iulie 2024
Persoană de contact: Lt. Alexandru Turturică
Telefon: 0724 820 002
În escală la Academia Navală din Livorno
După şase zile şi 900 de mile parcurse, în dimineața zilei de miercuri, 10 iulie, acostam la cheul portului Livorno, prima nostră escală italiană din marşul de instrucție al Navei-Școală „Mircea” din acest an. Doar două zile am rămas aici pentru refacerea plinurilor de alimente şi apă. Un alt obiectiv al escalei noastre a fost, desigur, și întărirea legăturilor dintre Academia Navală „Mircea cel Bătrân” şi Academia Navală italiană de aici, din Livorno, fondată în 1881 în urma reunirii celor două şcoli de marină deja existente de la Genova şi Napoli.
Astfel că în seara primei zile, un grup de studenţi italieni din anul doi de studiu a vizitat velierul nostru şi a luat masa împreună cu cadeţii noştri la cazarma 3 de sub punte. Într-o atmosferă relaxată s-au stabilit rapid conexiuni şi punţi de legătură între cadeți, mai ales pentru că unii dintre ai noştri au studiat aici anul trecut în cadrul programului Erasmus+. Este cazul studentului caporal Gilda Faifer: „Am fost în Academia Navală din Livorno anul trecut, timp de trei luni, şi a fost o experienţă interesantă şi esenţială pentru fundamentarea carierei mele în Forţele Navale Române. Anul trecut am studiat cu cei din anul IV care acum au terminat şi sunt deja ofiţeri. Cei care sunt acum în vizită la bord sunt mulțumiți și interesaţi să afle cât mai multe despre Nava-Școală „Mircea”. Mi-au povestit puțin despre experienţa pe velierul lor şcoală Amerigo Vespucci. Ei fac acest stagiu de practică la sfârșitul anului I, cu durata de aproximativ trei luni de zile.”
Şi pentru că am vorbit de velierul școală „Amerigo Vespucci”, trebuie să precizăm că acesta se află în prezent într-o călătorie în jurul lumii începută la Genova în iulie 2023 şi care urmează să se termine tot la Genova în iulie 2025. Înainte să ajungem noi la Livorno tocmai se efectuase schimbul de echipaj şi cadeţi în escala de la Los Angeles, iar acum sunt în drum spre Honolulu.
Preţ de un ceas, cazarma 3 a devenit un spațiu multicultural, la bord fiind deja studenți și din Polonia, Letonia, Bulgaria, Spania şi Turcia.
„Am început să vorbim încă din primele minute! De asemenea, ei ne-au pus întrebări despre academia noastră, despre specializările noastre. La această masă avem doar navigație în limba română. Colegul italian de lângă mine mi-a spus că este la mecanici şi mi se pare foarte interesant că avem aceste puncte comune” ne-a declarat şi studentul caporal Maria Denisa Chiriac.
A doua zi, 100 de cadeți români şi străini, alături de comanda navei şi a marşului, au vizitat Academia Navală italiană. Timp de două ore cadeţii au putut să viziteze spaţiile de studiu, laboratoarele, simulatoarele de navigație, biblioteca istorică plină de cărţi vechi de mare valoare (există şi o bibliotecă modernă cu săli de studiu), muzeul instituţiei, capela, sala de sport, piscina și portul propriu de ambarcaţiuni cu vele pentru antrenamente de navigaţie pe mare. Comandorul Mircea Târhoacă, comandantul marşului, şi căpitan-comandorul Silviu Marius Moraru, comandantul Navei-Școală „Mircea” au fost primiţi de comandorul Alessandro Trivisonne, locţiitorul comandantului academiei.
Escala a fost limitată la doar două zile, o zi fiind rezervată plinurilor de apă şi alimente. Este o activitate complexă ce se întâmplă la fiecare escală și la care participă tot echipajul și cadeții. Suntem 181 de suflete la bord și cantitatea de alimente sau apă se calculează în camioane şi tone iar toate trebuie aduse la bord.
Căpitanul Napoleon Nicolae, ofițerul secund: „În primele ore după acostare facem reaprovizionarea cu alimente pentru etapa de navigaţie care urmează. Se întâmplă în fiecare port de escală, toate alimentele şi apa se ambarcă manual, din mână în mână, de la cel mai tânăr la cel mai bătrân, de la cel mai mic la cel mai mare. În plus, există o comisie de recepţie care verifică calitatea şi cantitatea mărfurilor şi toţi suntem angrenaţi în acest proces.”
„Acum depozităm alimentele în funcţie de categorii şi cântărim şi verificăm marfa. Este un întreg proces: verificarea, coordonarea şi introducerea alimentelor la bord. Uneori pot apărea mici neconcordanţe între ceea ce am cerut noi şi ceea ce aduce agentul, dar le remediem în timp util. Aici la Livorno am ambarcat relativ puţine alimente, dar sunt alte escale unde vin şi câteva tiruri cu alimente, apă, carne, adică un volum mare de marfă care trebuie adusă la bord şi depozitată.” ne-a mai precizat plutonierul major Alin Anghel care este subofiţerul logistic de la bord pentru acest marş de instrucţie, deşi în restul anului îl găsim la Direcţia Hidrografică Maritimă.
Am părăsit Livorno în dimineaţa zilei de 12 iulie şi am luat drumul Mării Ligurice spre Coasta de Azur, dar doar pentru trei zile de navigaţie pentru că luni, 15 iulie, intrăm în portul Le Seyne sur Mer, o suburbie a portului și bazei navale Toulon.
Corespondență transmisă de Bogdan Dinu
BackShare: