Contraamiral Constantin Niculescu-Rizea (1920-1925)
Constantin Niculescu-Rizea a urmat cursurile Școlii Copiilor de Marină
din Galați începând cu 16 octombrie 1883. Datorită rezultatelor
remarcabile, a fost propus pentru continuarea studiilor în străinătate.
Astfel, începând din septembrie 1885, a devenit elev al Școlii Navale
din Livorno, pe care a absolvit-o la 19 iunie 1891, cu gradul de
sublocotenent, fiind repartizat la Depozitul Echipajelor din Divizia de
Dunăre.
Inițial, în 1892, a fost ambarcat pe nava cu zbaturi "România". În anul
1893 a făcut parte din echipajul navei-școală "Mircea", cu care a
vizitat porturile Sinope, Istanbul, respectiv Odessa, în a doua
călătorie. În același, a fost încadrat pe puitorul "Alexandru cel Bun".
La 1 aprilie 1896 a fost mutat la Divizia de Mare, în funcția de
comandant al torpilorului "Năluca", după care, la 16 octombrie 1896, i
s-a încredințat comanda bastimentului "România".
La 16 martie 1897 a preluat comanda torpilorului "Năluca".
Deși la 1 iunie 1897 a revenit la fluviu, prin Ordinul nr. 920/1897, la
6 octombrie 1897 a fost mutat la Divizia de Mare, unde i s-a încredințat
comanda crucișătorului "Elisabeta". În 1897 a fost mutat la Școala de
Marină din Constanța, fosta Școală a Copiilor de Marină de la Galați, în
calitate de comandant (1899-1901).
Concomitent a comandat și crucișătorul "Elisabeta" (vara anului
1897-1898 și 1900), cu care a participat la lucrările în vederea
realizării hărții Mării Negre și Coastei României, lucrări coordonate de
locotenent-comandorul Alexandru Cătuneanu și finalizate în anul 1900.
În baza Ordinului nr. 815/1901, la 16 octombrie, a fost mutat la
Depozitul Echipajelor din cadrul Diviziei de Dunăre, începând cu 1 iunie
1902 preluând comanda torpilorului "Zborul". În anul 1903 a comandat
puitorul de mine "Alexandru cel Bun", pe care s-a specializat în arme
sub apă. În următorii doi anio a condus Grupul de canoniere și a
comandat nava "România" și puitorul "Alexandru cel Bun". Situația s-a
repetat și în vara anului următor.
La 1 februarie 1906 a fost avansat la gradul de locotenent-comandor și
numit comandant al Apărărilor Submarine, funcție care la 15 mai 1906 s-a
modificat în comandant superior al Vaselor Submarine. Începând cu 15
aprilie 1907 a fost mutat în comandamentul Diviziei de Dunăre. La 1
aprilie 1908 a devenit primul comandant al monitorului "M.
Kogălniceanu".
În aprilie 1909 a fost numit director în Administrația Centrală a
Războiului, cu gradul de locotenent-comandor. Prin Î.D.R. nr. 1231/1910
a fost mutat în cadrul comandamentului Diviziei de Mare, iar peste un
an, conform D.M. nr. 144/1911, a primit o funcție pe linie de comandă în
C.M.M.
În baza Î.D.R. nr. 1954/1912, la 1 aprilie 1912 a fost numit comandant
superior al vaselor din regiunea Galați-Tulcea-Sulina. În această
calitate, pe timpul ieșirilor pe fluviu cu navele port-mine a condus o
serie de exerciții de luptă, în conformitate cu misiunile specifice
acestora.
Recunoscut ca un bun specialist tehnic, la 16 mai 1913 a fost numit
membru în Comitetul tehnic de artilerie al Marinei Militare, în care a
rămas până în 1920, când a preluat comanda Marinei. Experiența acumulată
de la 1 martie 1914 și până în anul 1917, perioadă în care a fost
comandant superior al Grupului de vase port-mine (Apărările sub Apă) i-a
fost de un real folos în primul război mondial. La data mobilizării,
conform noii Ordini de bătaie operative, forțele române aflate pe Dunăre
s-au constituit în două mari unități de luptă – Flota de operațiuni și
Apărările sub Apă, conduse de comandorul Constantin Niculescu-Rizea. Din
punct de vedere tactic, Apărările sub Apă se subordonau Armatelor 3 și
1, pe teritoriul cărora se aflau unitățile lor.
Primul atac al Flotei române asupra Flotei austro-ungare de pe Dunăre a
fost încredințat de Marele Stat Major Apărărilor sub Apă. Comanda
operațiunii intitulate "Atacul și distrugerea prin surprindere a
Flotilei austro-ungare la Rusciuk" a fost preluată de Constantin
Niculescu-Rizea, care a dat un ordin operativ privind compunerea și
organizarea detașamentului minieri-torpilori în vederea ducerii
atacului. Acțiunea a fost concepută si executată prin surprindere și cu
multă îndrăzneală și, cu toate că nu și-a îndeplinit în întregime scopul
propus, a avut totuși urmări importante pentru desfășurarea ulterioară a
războiului pe Dunăre, meritul datorându-se și comandantului Apărărilor
sub Apă.
O dată cu retragerea pe Dunărea Maritimă a forțelor române și a
Apărărilor sub Apă, implicit Marea Unitate ale cărei misiuni de luptă
s-au diminuat, prin Raportul nr. 92412 din 22 februarie 1917, la 4
ianuarie 1917 comandorul Constantin Niculescu-Rizea a fost numit
comandantul Arsenalului Marinei, iar de la 19 februarie 1917 a devenit
comandant militar a județului Covurlui, funcție de mare răspundere în
condițiile retragerii masive a populației și administrației în Moldova.
La 1 iunie 1918 i s-a încredințat comanda Arsenalului Marinei, iar la 8
iunie 1920 a fost numit comandantul Diviziei de Dunăre.
La 1 aprilie 1920 a fost avansat la gradul de contraamiral, iar la 1
octombrie 1920 a fost numit comandant director superior în Ministerul de
Război, Direcția Marinei. În urma plecării contraamiralului Constantin
Bălescu, până în aprilie 1921 a deținut interimar și comanda Marinei.
Prin Î. D. R. din 6 aprilie 1921, la 1 aprilie 1921 a fost numit
comandant inspector tehnic și director superior al Marinei Militare în
Ministerul de Război. Prin acest ordin s-a realizat o conducere unică a
Marinei, măsură necesară deoarece funcția de inspector comandant și cea
de director al Marinei se suprapuneau, îngreunând în multe situații
luarea unor măsuri operative în timp util. Având în vedere situațiile
dificile prin care a trecut Marina Militară în primul război mondial,
legate mai ales de dotare, Constantin Niculescu-Rizea a convocat membrii
Comitetului Consultativ al Marinei Militare în vederea elaborării unui
studiu privind programul naval al României. Astfel, în ședința din 18
octombrie 1921 a fost discutat și aprobat Programul cu următorul motto:
A ține căile maritime deschise pentru traficul propriu, a le închide
pentru traficul inamic, aceasta este rațiunea de a fi a flotelor
militare. Programul avea 74 de pagini, cuprinzând cinci capitole:
"Misiunea Marinelor Militare", "Considerațiuni generale ale războiului
naval", "Compunerea unei marini", "Considerații generale pentru
stabilirea unui program naval" și "Programul naval al României", cu
patru subpuncte: A. Examinarea situației B. Misiunea și compunerea
Marinei noastre. Caracteristicile vaselor și materialelor C. Apărarea
coastelor. Baza navală maritimă D. Ordinea realizării programului naval.
Elaborat conform politicii militare tradiționale, acesta era un program
de dotare, proiectat pentru nevoile acute, deoarece situația Marinei
noastre este de așa natură că numai cu materialul existent nu poate
corespunde misiunilor pe care apărarea navală i le impune, dar, din
păcate, nu a fost realizat datorită fondurilor mici alocate pentru
Marină.
Din această cauză, în cursul anului 1924 s-a ocupat personal de
alcătuirea unui nou program de înzestrare, care prevedea, în final,
dotarea Marinei cu trei crucișătoare ușoare, zece contratorpiloare, 18
submarine, 12 nave antisubmarine, o navă puitoare-mine, un port-avion, o
navă-școală, 10 hidroavioane și opt vedete rapide. Din cauza unor
animozități care au persistat între Constantin Niculescu-Rizea și
contraamiralul Vasile Scodrea, pentru a se putea rezolva problema
Marinei, principele Carol a fost numit, la 1 noiembrie 1921, inspector
general al Marinei. În "Memoriu asupra stării de lucruri în Marina de
Război între 1 noiembrie-1 aprilie 1923", principele Carol arăta că
existau două tabere în marină – una condusă de contraamiralii
Niculescu-Rizea și Gavrilescu și alta condusă de contraamiralul Scodrea.
Cauza neînțelegerilor părea să fi fost lipsa de fonduri, dar și goana
după funcții. Dar nici prezența în fruntea Inspectoratului General al
Marinei a moștenitorului tronului, principele Carol, nu a rezolvat
situația existentă în Marină, astfel încât, în aprilie 1922, o altă
comisie a Ministerului Apărării, formată din trei generali, a fost
trimisă în anchetă în unitățile Marinei. Din contră, prezența
principelui Carol și unele măsuri luate de el, cum a fost aducerea a doi
ofițeri englezi - căpitan-comandorul puntist Thompson și căpitanul
mecanic Gray, au accentuat și mai mult contradicțiile existente între
cei din fruntea Marinei.
În toamna anului 1921, prin hotărârea Comitetului Consultativ al
Marinei, membrii acestuia, Constantin Niculescu-Rizea, ca președinte,
contraamiralul Vasile Scodrea, comandorul Vasile Pantazzi, comandorul
Angelo Frunzianescu, comandorul Negru, în calitate de membri și
inginerul șef clasa I Alexandru Lupu, căpitan-comandorul Eugeniu Roșca
și loconetent-comandorul Gheorghe Koslinski, ca membri consultanți, au
solicitat înființarea unei baze maritime, care să corespundă nevoilor
Marinei.
La 14 mai 1922 Constantin Niculescu-Rizea a emis Ordinul Inspectoratului
Marinei nr. 1697 către Divizia de Mare referitor la voiajul
distrugătorului "Mărăști" de la Sulina la Pireu, ordin care cuprindea
instrucțiuni de navigație, iar între 28 octombrie și 31 octombrie 1923 a
inspectat unitățile și navele Diviziei de Mare, însoțit de
contraamiralul Vasile Scodrea.
La începutul lunii noiembrie 1925 a predat comanda Marinei
contraamiralului Vasile Scodrea, rămânând în cadrele active până în anul
1929. A desfășurat o vie activitate în cadrul L. N. R., ultima sa
funcție fiind în cadrul Serviciului Geniu al Armatei. A fost și senator
de drept.
De-a lungul celor aproape 40 de ani de carieră militară a fost distins
cu numeroase ordine și medalii românești și străine, printre care
"Coroana României" în grad de cavaler , Medalia jubiliară și "Semnul
onorific 25 de ani", Ordinul "Steaua României" în grad de cavaler,
Medalia "Avântul Țării", Ordinul "Coroana României" în grad de ofițer ,
Ordinul "Steaua României" în grad de comandor, Ordinul bulgar "Sf.
Alexandru", Ordinul rus "Sf. Stanislas" clasa a II-a cu spade, Ordinul
"Coroana Italiei" în grad de comandor ș. a.