Viceamiral Vasile Scodrea (1925-1934)
Luându-și rămas bun de la subalterni, în anul 1934, a subliniat: "Doresc ca urmașii mei să se călăuzească de aceleași tradițiuni de cinste, iubire, devotament către armă și cred că se vor îngriji de interesele superioare ale Marinei, ridicându-i prestigiul pavilionului la un nivel cât mai înalt. Prima condiție a unei munci rodnice este unirea disciplinată și dezvoltată a tuturor ofițerilor Marinei. Vă îndemn să iubiți din tot sufletul Marina, să serviți cu toată credința și să apărați cu toate jertfele Țara".
Vasile Scodrea a urmat, începând din 1889, cursurile Academiei Navale din
Livorno, la absolvire, revenind în țară, în 1894, fiind repartizat la
Depozitele Flotilei, aflate sub comanda maiorului Constantin Mănescu. În
acel an a fost ambarcat pe navele "Bistrița", "România", iar anul următor pe
canoniera "Oltul".
La 27 martie 1896 a fost mutat la Divizia de Mare, în echipajul
crucișătorului "Elisabeta", cu care, între 16 mai-1 septembrie 1896, a
participat la campania de vară.
La marșul de instrucție din mai-1 iunie 1899 al bricului "Mircea" a
participat și locotenentul Vasile Scodrea, care a contribuit nemijlocit la
reușita lui.
La 10 mai 1901 a fost avansat la gradul de căpitan, fiind încadrat la
Depozitele Echipajelor. Pentru merite deosebite a fost decorat cu Ordinul
"Coroana României" clasa a V-a.
Între anii 190-1904 căpitanul Vasile Scodrea a funcționat în cadrul Diviziei
de Mare, efectuându-și ambarcarea din vara anului 1902 la bordul
crucișătorului "Elisabeta". În perioada 8 mai 1903-16 aprilie 1904, a făcut
parte din echipajul bricului "Mircea", cu care, între 16 iulie-30 august, a
efectuat un voiaj în Marea Mediterană.
Comandantul Diviziei de Mare, căpitan-comandorul Eustațiu Sebastian
considera că Este unul din cei mai buni ofițeri ai Marinei noastre și
format, inteligent, serios, cu mult amor propriu, cu un tact deosebit și o
ținută ireproșabilă, iar comandantul Marinei, comandorul Emanoil Koslinski,
îl aprecia ca fiind un ofițer distins din toate punctele de vedere. Este
energic și competent.
La 16 aprilie 1904, i s-a încredințat comanda canonierei "Fulgerul", după
care, la 15 aprilie 1906, a fost mutat la Administrația Centrală a
Războiului.
În această perioadă, a publicat "Cursul de artă militară pentru marină",
intitulat "Maritima", pe care l-a ținut la Școala de Aplicație de Artilerie,
Geniu și Marină, precum și la Școala Superioară de Război.
La 1 aprilie 1909 a fost numit director al Diviziei de Mare și comandant al
bricului "Mircea", iar la 15 decembrie 1909 a preluat comanda crucișătorului
"Elisabeta". În perioada 1 aprilie 1910-1 aprilie 1912, a fost comandantul
Școlilor Marinei și al bricului "Mircea".
În 1910 comandantul Marinei, contraamiralul Eustațiu Sebastian considera că
"merită toate laudele pentru calitățile sale profesionale" și îl propunea să
fie "înaintat la alegere", iar în anul următor îl califica drept
"Marinar
desăvârșit, profesor excelent, devotat serviciului, cu o conduită exemplară,
merită a urca repede treptele. Viceamiralul Ioan Bălănescu considera că …
era cu drept cuvânt apreciat ca un neîntrecut lup de mare în campaniile sale
de comandant al bricului "Mircea". Ca director al Școlii Copiilor de Marină,
profesor de navigație și artă militară la Școala de Aplicație, depune o
largă contribuție de cunoștiințe marinărești și tehnice și are mândria să
cadă pe aproape toate navele de război și comerciale românești, comandanți
și ofițeri distinși, formați la școala lui de comandă bine clădită pe:
cunoașterea perfectă a misiunii, cultivarea sufletului și selecțiunea
valorilor.
În perioada 1911-1913 a elaborat lucrări de specialitate, bazate pe studii
ample. Astfel, cât timp s-a aflat la Constanța, la comanda Școlii, a
efectuat un studiu asupra Lacului Techirghiol și a împrejurimilor dinspre
mare în vederea amenajării unui port militar, studiu primit cu elogii de
către specialiști. În anul următor a întocmit două studii "Apărarea podului
Cernavodă-Fetești" și "Apărarea Deltei contra unui atac de la nord", ambele
apreciate de comandantul Marinei, contraamiralul Eustațiu Sebastian.
La 17 aprilie 1914 a fost numit subșef de Stat Major în C. M. M. Ambarcat la
bordul navei-comandant "Măcin", pe timpul manevrelor din perioada 19-28
august 1915, i s-a încredințat funcția de șef de Stat Major al manevrelor.
În ziua intrării României în război împotriva Puterilor Centrale, Vasile
Scodrea a fost avansat la gradul de comandor, fiind mobilizat până la 30
iunie 1918. Făcând parte din cadrele de comandament, până în vara anului
1917 și-a desfășurat activitatea de la bordul navei "Măcin". La 22 noiembrie
1916 a fost numit șef de Stat Major de marină, iar la 7 ianuarie 1917 a
preluat comanda Flotilei de operațiuni. La data luării comenzii, navele
Marinei se aflau pe Canalul Tătaru, la Chilia Nouă și Galați.
Pentru activitatea desfășurată în anii războiului, Vasile Scodrea a fost
răsplătit cu cele mai măgulitoare distincțiuni pentru bravură și
destoinicire: De la ruși "Sf. Vladimir" clasa a III-a, de la francezi "Croix
de Guerre" și "Legiunea de onoare" în grad de comandor, la care s-a adăugat
Ordinul "Coroana României" în gradul de comandor cu panglică de "Virtute
Militară", primit prin Î.D.R. nr. 1254 din 4 aprilie 1924.
Conform Î. D. R. nr. 3179/1918, între 28 octombrie 1910-31 martie 1921, s-a
aflat la comanda Diviziei de Dunăre.
În notarea întocmită la 7 mai 1920, de către comandantul Marinei,
contraamiralul Constantin Bălescu, acesta evidenția că în calitatea sa de
comandant al Diviziei de Dunăre, comandorul Vasile Scodrea a manifestat
calități deosebite pe linie de comandă, inițiativă, preocupare permanentă
pentru rezolvarea problemelor Diviziei de Dunăre. […] îl propun a fi
înaintat la excepțional. Astfel, în octombrie 1920 Vasile Scodrea a fost
admis la examen și ulterior avansat contraamiral.
Întrucât prin Ordinul nr. 695 al Ministrului de Război, în conformitate cu
Î.D.R. nr. 1240 din 26 mai 1918, s-a reînființat Comandamentul Marinei, cu
sediul în Galați, în 1919 a fost numit șef de Stat Major în C. M. M.
Prin Î. D. R. din 26 aprilie 1921 începând cu 1 aprilie 1921 Vasile Scodrea
a fost numit comandantul Diviziei de Mare. Pledând pentru realizarea unui
nou program naval românesc, la 21 iunie 1922 a subliniat în cuvântul rostit
cu ocazia înaintării în gradul de sublocotenent a noii promoții a Școlii
Navale: Marina a fost până acum tratată ca un copil vitreg, refuzându-i-se
cele de care avea nevoie pentru a răspunde misiunii sale și aceasta datorită
numai faptului că nu a avut libertatea ce îi era necesară. Războiul cel mare
a surprins-o nepregătită, totuși ea și-a făcut datoria. Chiar dacă nu s-ar
lua în considerație activitatea sa operativă, care însă e bogată în fapte
frumoase și pe care cu siguranță istoricul nepărtinitor le va evidenția,
încă ea și-ar impune rostul din nefericire neînțeles de mulți. Grație ei,
parcul bogat de nave de comerț - peste 700 - a fost salvat și utilizat cu
cel mai mare folos pentru țară (…) într-un viitor cât mai apropiat
aspirațiile noastre se vor realiza și marina va fi pusă în măsură să
răspundă situției noi create de navele de război.
Cu aceeași consecvență a militat și în cadrul Comitetului Consultativ al
Marinei, al cărui membru era alături de comandorii Pantazzi, Frunzianescu și
Negru, încă de la înființarea acestuia, în 1921.
În urma unor zvonuri acuzatoare la adresa sa și a altor ofițeri superiori
din Marină, timp de doi ani s-au efectuat anchete, formându-se comisii la
nivel înalt formate din generali din conducerea Armatei. O primă comisie
propusese ministerului ca prin ordonanță definitivă să fie scos dintre
cadrele active contraamiralul Vasile Scodrea, împreună cu ceilalți ofițeri.
O altă anchetă, condusă de comandantul Corpului 2 Armată conchidea că Vasile
Scodrea trebuie dat afară din armată, dar rezoluția Ministerului de Război a
fost negativă, motivându-se faptul că prea mulți ofițeri superiori fuseseră
scoși în rezervă în ultimul timp.
În 1923 cele patru canoniere au început operțiunile de dragaj a câmpului de
mine din fața Constanței. Dragajul a durat până la 11 iulie, când s-a
terminat de dragat întreg barajul din fața Constanței, pe o suprafață de
peste 140 Mm pătrate. Pe timpul dragajului, Vasile Scodrea s-a deplasat
personal de mai multe ori cu vedeta nr. 1 pentru a inspecta în larg Grupul
serviciul de dragaj pe timpul operațiunilor.
Încă din primul an în care a preluat comanda Marinei, a înființat la
Constanța, împreună cu mai mulți ofiteri de marină, "Yacht Clubul Român". În
cuvântarea pe care a rostit-o la 16 martie 1924, la prima întrunire generală
a membrilor clubului, Vasile Scodrea a subliniat: "Înființat acum trei ani,
Yacht Clubul Român are ca scop de a atrage spre mare cetățenii din toate
unghiurile României Mari pentru a le arăta frumusețile ei, precum și rolul
pe care îl are în viața economică și în apărarea țării".
Datorită inițiativei sale, la 1 august 1924 navele militare românești, având
la bord elevi ai Școlilor Marinei, au reluat, după mai bine de două decenii,
marșurile de instrucție în străinătate. În dimineața zilei plecării, după
inspectarea celor trei canoniere gata de marș - "Lepri", "Dumitrescu" și
"Stihi", Vasile Scodrea a spus: "După 21 ani, Marina noastră a reluat
călatoriile în străinătate în îndoitul scop: să facă pavilioniul românesc să
fâlfâie alături de al celorlalte națiuni, în afară de hotarele țarii și ca
personalul să vadă lucruri noi și să capete cunoștiințe pe care cu greu
le-ar dobândi numai prin citire" .
Conform Î. D. R. nr. 3024/1925, a fost numit comandant inspector tehnic și
director superior al Marinei. Astfel, la 7 noiembrie 1925, Vasile Scodrea a
părăsit Constanța pentru a lua în primire la București noul post. Prin Î. D.
R. nr. 483/1926 i s-a încredințat comanda Marinei. Prin Î.D.R. nr.
1375/1926, la 1 aprilie 1926 a fost înaintat la gradul de viceamiral, fiind
primul viceamiral activ al armatei române.
În notarea pe care i-a întocmit-o după un an de activitate la comanda
Marinei, ministrul de Război scria: "Îndeplinește în prea bune condiții
funcția de inspector general al Marinei și pune mult interes și zel în
propășirea armei sale". În notarea întocmită pe anul 1927, generalul
Angelescu arăta "Conduce marina cu multă competență".
La 26 mai 1931 a trecut în revistă distrugătoarele tip "M", iar a doua zi a
participat la decorarea bricului "Mircea" cu "Semnul onorific pentru 40 de
ani de serviciu" și la botezul celor două distruugătoare de tip "R" -
"Regele Ferdinand" și "Regina Maria".
Adept al mutării Comandamentului Marinei la Constanța, la 15 iunie 1931 a
reușit instalarea acestuia în localul Școlii Navale de pe str. Traian nr. 53
(în sediul actual al Muzeului Marinei Române).
Peste două luni a botezat prima navă-bază pentru submarine a Marinei
Militare cu numele "Constanța".
Începând cu anul 1928 a fost un membru activ al L. N. R., ocupând mai mulți
ani funcția de vicepreședinte al Ligii. În această calitate, a ținut o serie
de conferințe cu tematică marină la Ateneul Român.
În anul 1932, M.Ap.N. i-a intentat un proces penal, prin care era acuzat,
alături de comandorul V. Năsturaș, comandorul M. Vasilescu și căpitanul
mecanic I. Gheorghiu, de un deficit de 51 628 000 lei, sumă care ar fi
rezultat în urma contractelor pentru achiziționarea armamentului necesar
modernizării unor nave militare românești, ca surplusul dat la valoarea
reală a pieselor de artilerie cumpărate. Prin Decizia nr. 196/1933, Înalta
Curte de Conturi a abrogat Decizia nr. 957/1932 a M.Ap.N. Deși decizia dată
la 28 martie 1933 i-a absolvit, atât pe Vasile Scodrea cât și pe ceilalți
trei ofițeri de plata acestei sume, acuzația i-a zdruncinat grav sănătatea.
"A învins în cele din urmă - menționa contraamiralul Ioan Bălănescu,
dar,
asemenea luptătorului care înfige steagul pe culmile redutei și cade răpus,
atunci când trebuia să se bucure de liniștea biruinței, s-a prăbușit ca o
coloană a unui edificiu măreț și s-a topit în fărâme.
Prin O. Z. special nr. 55, la 13 ianuarie 1934 și-a luat rămas bun de la
subalterni: Doresc ca urmașii mei să se călăuzească de aceleași tradițiuni
de cinste, iubire, devotament către armă și cred că se vor îngriji de
interesele superioare ale marinei, ridicându-și prestigiul pavilionului la
un nivel cât mai înalt. Prima condiție a unei munci rodnice este unirea
disciplinată și dezvoltată a tuturor ofițerilor Marinei. Vă îndemn să iubiți
din tot sufletul Marina, să serviti cu toată credința și să apărați cu toate
jertfele Țara.
De-a lungul carierei sale a fost decorat cu o serie de ordine și medalii
românești și străine, printre care Ordinul bulgar "Pentru serviciul
militar", Medalia jubiliară Carol I, Ordinul austro-ungar "Franz Ioseph",
Ordinul francez "Legiunea de Onoare" în grad de ofițer, Ordinul rus "Sf.
Stanislas" clasa a II-a, Ordinul "Steaua României" în grad de cavaler,
Semnul onorific de aur pentru serviciul militar de 25 ani, Medalia "Avântul
Țării", Ordinul rus " Sf. Vladimir" clasa a IV-a cu spade, Ordinul "Sf. Ana"
clasa a II-a, cu spade, Ordinul francez "Legiunea de onoare" în grad de
comandor, "Crucea de război" franceză, "Crucea comemorativă a războiului
1916-1918" cu baretele Dobrogea, Dunărea, Ordinul "Coroana Italiei", Ordinul
"Steaua României" în grad de comandor, Ordinul "Coroana Italiei" în grad de
mare ofițer, Marea Cruce a Ordinului spaniol "Meritul Naval", Ordinul
"Coroana României" în grad de mare ofițer, "Semnul onorific pentru
serviciul militar de 40 de ani", Ordinul "Steaua României" în grad de mare
ofițer, Ordinul francez "Legiunea de Onoare" în grad de mare ofițer, Ordinul
francez "Legiunea de Onoare" în grad de ofițer ș.a.
La numai o lună de la ieșirea la pensie pentru limită de vârstă, s-a stins
din viață, la numai 61 de ani. Marina nu va uita niciodată munca stăruitoare
și serviciile prețioase aduse de acest mare șef și pasionat iubitor al
mării, atât în slujba idealului de propășire a armei cât și în vitejeasca
acțiune a Flotei de operațiuni din războiul de întregire a neamului -
menționau în coloanele ziarelor foștii colegi și subalterni.
A fost înmormântat, cu toate onorurile, la 20 februarie 1934, contraamiralul
Ion Bălănescu, succesorul său la comanda Marinei Militare, aducându-i un
ultim omagiu: Ca la o chemare ostășească au venit șefii unităților Marinei
de la Dunăre să aducă salutul lor amiralului comandant care în războiul de
întregire a condus la biruință Flota de operațiuni Română, salvând averea
noastră plutitoare și Delta Dunării. Au venit șefii unităților Marinei de la
Mare și comandanții distrugătoarelor să aducă salutul lor creatorului de
valori sufletești, aflate astăzi în fruntea unităților de seamă ale Marinei.