CAPITOLUL 01
PREMISELE APARIȚIEI ȘI DEZVOLTĂRII FORȚELOR NAVALE ȘI A STATULUI MAJOR AL FORȚELOR NAVALE
Navigare necesse est vivere non est necesse
Gnaeus Pompeius (c. 75 - 45 î. H.)
Mijloacele de navigație și porturile au
servit atât scopurilor militare cât și celor comerciale în perioada
secolelor XIV - XV.Tot acum, voievozii români s - au folosit de
ambarcațiuni în lupta pentru stăvilirea tendințelor expansioniste
ale coroanei maghiare, dar și în cea dusă împotriva încercărilor
Imperiului otoman de a cuceri Țările Române.Adevărate flotile
militare, care au participat la războaiele de apărare, au fost
organizate de domnitori.
Un fapt important îl constituie colaborarea pe Dunăre
împotriva invaziilor străine, colaborare ce s-a manifestat încă de la
întemeierea statelor feudale românești. Astfel, Basarab I, domnul Țării
Românești (1310-1352), și-a concentrat preocupările militare și politice în
direcția apărării Dunării în zona Severin-Vidin, în contextul amplificării
expansiunii regatului ungar în spațiul românesc și în sud-estul Europei.
Dinastia de Anjou încerca, tot mai mult, să ia sub control întreaga linie a
Dunării – inclusiv gurile – această linie reprezentând o arteră vitală pe care
se desfășura un trafic comercial intens între Europa Centrală, bazinul Mării
Negre și Orientul Apropiat și Mijlociu. Dar, pătrunderea pe cursul inferior al
Dunării nu se putea realiza decât prin cucerirea unor cetăți aflate sub
autoritatea domnilor români și a aliaților lor din țaratele bulgare Târnovo și
Vidin .
Inițial, regalitatea maghiară și-a propus să ocupe o
serie de puncte fortificate și cetăți în împrejurimile Severinului. Între anii
1315-1324, ea și-a trimis armatele împotriva conducătorilor locali din Banat
aflați în relații de alianță cu Basarab I.
Basarab I
În 1330, regele Carol Robert de Anjou a
declanșat invazia directă în interiorul Munteniei, armatele sale au traversat
Dunărea în apropiere de Severin, au lovit Țara Severinului și au înaintat spre
cetatea Argeșului. În același timp, o forță mai redusă numeric a încercat să se
infiltreze din direcția Sibiului. Între 9-12 noiembrie, maghiarii au suferit o
înfrângere categorică în bătălia de la Posada. În urma victoriei lui Basarab I,
Severinul, „cheie” a Dunării de Jos, rămânea, pe mai departe, în posesia
domnitorului român.
Vladislav I Vlaicu (1364-1374) și el domn al Țării Românești,
dar în a doua jumătate a secolului XIV, a respins o nouă tentativă a regatului
ungar de a se înstăpâni la Severin, măsură inițiată de Ludovic de Anjou, fiul și
succesorul lui Carol Robert. El a realizat o coaliție de forțe mai largă, cu
participarea Genovei, principala putere navală din Marea Neagră. În perioada
1368-1369, luptele terestre s-au desfășurat, cu precădere, în spațiul de
confruntări din vestul teritoriului muntean, în zona Severin-Vidin .
Operațiunile navale, în schimb, au avut centrul de greutate la gurile Dunării și
pe litoralul vest-pontic, cu alte cuvinte, unele operațiuni s-au desfășurat și
pe Dunăre, în zona Severinului și Vidinului. Rolul esențial în pregătirea și
executarea acțiunilor navale a revenit despotului Dobrogei aliat cu Vlaicu. Cel
din urmă a fost ajutat, împotriva ungurilor, și de țarul Stracimir al Vidinului.
Utilizând ambarcațiuni pentru traversarea Dunării, Vlaicu Vodă a coborât pe
fluviu spre Târnovo și a luat în stăpânire Nicopolul.
Vladislav Vlaicu
În cadrul confruntărilor care au
urmat, un rol important l-a jucat despotatul dobrogean care a început să se
manifeste ca un nou factor de putere la mijlocul secolului al XIV-lea . Dobrogea
devenise, de acum, unul dintre cele mai puternice state din Balcani și din
bazinul Mării Negre. Nucleul său îl constituia vechea țară a Cavarnei cuprinsă
între Varna și Caliacra, în fruntea căruia a fost pomenit, pentru prima dată, în
1346, un conducător laic, Balica . Acest stat românesc, care cuprindea, pe lângă
Țara Cărvunei și nordul Dobrogei, Valea Carasu, zona Silistra, Zagora, Anchialos
și Mesembria, a trebuit să depună eforturi pentru a-și apăra teritoriul
amenințat de tătari, bizantini, Țaratul bulgar de Târnovo, otomani și genovezi .
În 1346-1347, îl găsim pe Balica în raporturi bune cu Bizanțul, el îi va trimite
chiar Anei de Savoia, mama împăratului Ioan al V-lea Paleologul, care fusese
atacată de Ioan al VI-lea Cantacuzino, o armată de 1.000 soldați aleși conduși
de frații săi, Dobrotici și Theodor. Cu acest prilej își va atrage Dobrotici
gradul de strateg și calitatea de cel mai de seamă dintre Romei din partea
bizantinilor, făcându-se remarcat prin iscusința sa în mânuirea armelor și
printr-o profundă înțelegere a evenimentelor politice. Tot acum, Dobrotici va
încheia o alianță matrimonială cu una din cele mai importante familii din Bizanț,
căsătorindu-se cu fiica lui Appokaukos, cel mai apropiat sfetnic al Anei de
Savoia , apropiindu-se astfel, și mai mult, de familia imperială.
În anul 1354, Dobrotici (1354-1386), după dispariția lui Balica în condiții
necunoscute, a preluat puterea în stat. El a instalat baze navale în
principalele porturi de pe litoral pentru flota sa de galere, care a jucat un
rol foarte important în politica sa de unitate și independență . A concentrat,
după expresia lui Nicolae Iorga, supt aceeași mână, o mare parte din debușeurile
de grâne ale Mării Negre, totodată, conducătorul dobrogean, implicându-se direct
și în disputele care urmăreau reașezarea sferelor de influență comercială în
zona vestică a bazinului pontic . Mai mult decât atât, prin acțiunile sale, prin
legăturile diplomatice și politice pe care le-a avut, Dobrotici a făcut o
politică de importanță pontică sud-est europeană depășind cu mult cadrul
regional.
Statuia despotului Dobrotici la Bazargic
Dobrotici s-a angajat într-un lung
război cu Republica Ligură pentru stăpânirea drumului costier. În anii
1372-1374, flota lui acționa în imediata apropiere a Chiliei, principalul punct
de sprijin genovez din Delta Dunării . Unele din cele mai cunoscute episoade
navale este cel al interceptării și capturării, de către flota lui Dobrotici, în
prima jumătate a lunii septembrie 1373, a galerei care asigura paza insulei
Licostomo, și care plecase într-o misiune de însoțire a unui alt vas, pe drumul
Perei ; pe lângă atacarea directă a unor baze navale, el va întreprinde și
acțiuni de represalii împotriva convoaielor genoveze în Marea Neagră, capturând
chiar, în 1374, două galere genoveze .
Mai multe acte notariale de la Caffa, Licostomo și
Pera, unele decizii ale senatului venețian și alte documente au relevat
particularități foarte interesante și curioase ale cestui război, în esență
pirateresc (1360-1387). În documentele genoveze, Dobrotici era pomenit ca inamic
crud al Comunei: inimicus pravus et crudelis tocmai pentru că atacase și jefuise
nave genoveze în mare deschisă . Acest lucru ne permite, însă să reținem faptul
că Dobrotici dispunea de o flotă capabilă să se opună, cu succes, navigatorilor
mai cu experiență cum erau genovezii.
Cu toate acestea, despotul nu a abandonat ideea
obținerii unui beneficiu comercial, idee ce a căpătat o nouă orientare odată cu
mariajul, încheiat prin anul 1374, între fiica lui Dobrotici și Mihail, fiul lui
Ioan al V-lea Paleologul. Cu această ocazie, Dobrotici va prelua și un proiect
mai vechi al ginerelui său, care viza înlăturarea lui Alexios al III-lea
Comnenul din Trapezunt și înscăunarea lui Mihail . În urma căsătoriei, Mihail
Paleologul primea, din partea împăratului, o zonă de pe litoralul pontic
stăpânit de bizantini, din împărăția Zagorei . Din acest moment, despotul
dobrogean reapărea în zona comercială de maxim interes a țărmului pontic
bulgăresc și care aparținea sferei de activitate venețiană. Poate tocmai de
aceea, din primăvara lui 1376, Dobrotici a preluat inițiativa unei alianțe
veneto-dobrogene, propunând direct o eventuală instalare în Trapezunt a
ginerelui său. Mai exista, însă, o cerere în acest sens, lansată de pretendentul
Andronic.
Noul împărat al Trapezuntului, indiferent cine ar fi
fost, trebuia să accepte o clauză a protejării comerțului venețian și scăderea
taxelor vamale la 2 %. Moartea lui Andronic la Trapezunt, la 15 martie 1376,
părea să dea sorți de izbândă politicii duse de Dobrotici dar, din nefericire,
asasinarea în august sau în septembrie 1376 a lui Mihail Paleologul la Silistra,
de către unul din fii despotului, Terter, avea să îl lipsească pe Dobrotici de
veriga de legătură dintre statul său și venețieni . Ultimii ani de domnie ai
despotului au fost tulburați de luptele cu genovezii care îl detronaseră pe Ioan
al V-lea Paleologul la Constantinopol și nu priveau cu bunăvoință întărirea
statului dobrogean .
Foarte importante, în ceea ce privește implicațiile pe
care le-a avut asupra statului dobrogean, au fost înțelegerile create între
genovezi și regalitatea maghiară. Este vorba de tratatul politic încheiat între
cele două puteri, la sfârșitul anului 1378. În acest document există o prevedere
potrivit căreia Ludovic I de Anjou urma să-i trateze ca inamici pe toți dușmanii
maritimi ai Genovei din vecinătatea statului ungar și, deci, implicit pe
Dobrotici aflat în război cu coloniile de la gurile Dunării. Totul a culminat cu
obținerea monopolului comercial la gurile Dunării și întărirea poziției politice
și militare a genovezilor prin semnarea, de către Ludovic, a privilegiului
comercial din 1379 în favoarea lor, prin care acestora le era deschis accesul pe
Dunăre până la Orșova și, de acolo, pe uscat, spre Timișoara și Buda .
Pentru a-l obliga pe Dobrotici să pună capăt
ostilităților, genovezii de la Pera, în cursul anului următor, au recurs la
boicotul porturilor de pe litoralul dobrogean prin instituirea deventum-ului,
măsură prin care Genova urmărea un triplu scop: se avea în vedere menținerea
intereselor Republicii Ligure în zonă, forțarea despotului dobrogean de a
încheia pacea, precum și stoparea penetrației venețienilor cu care Dobrotici
încheiase, se pare, o alianță în 1376 . Cu certitudine, și despotul dobrogean
urmărea să-și atingă vechiul scop, acela de a-i alunga pe genovezi din Marea
Neagră și de la Dunăre, motiv pentru care participase, în 1379, la blocada
Constantinopolului, ajutându-l pe împăratul Ioan al V-lea Paleologul ce fusese
detronat de către Andronic .
Se poate considera că abia moartea lui Dobrotici, în
anul 1386, a modificat pozițiile părților aflate în conflict, în cadrul noii
conjuncturi politice din bazinul pontic. Despotul dobrogean nu a reușit să-și
atingă obiectivele în totalitate – nu a putut să încheie un tratat cu venețienii
și nicio pace avantajoasă cu genovezii – datorită noilor condiții create în
Balcani unde se desfășura ofensiva turcilor otomani, pe care a fost obligat să-i
înfrunte Ivanco, fiul magnificului senior de fericită amintire, Dobrotici .
Pentru a nu fi silit să lupte, în același timp, cu doi
adeversari, Ivanco a stabilit, în 1386, un armistițiu cu genovezii, iar la 27
mai 1387 a semnat, la Pera, prin reprezentanții săi, tratatul de pace. Prin
acest act, italienii se angajau să înceteze operațiile militare, iar Ivanco
acorda o serie de privilegii comerciale și judecătorești . Foarte importante
erau și articolele care stabileau dreptul reciproc de comerț al negustorilor
celor două state în toate zonele aflate sub jurisdicția lor, precum și dreptul
genovezilor de a instala consuli într-una din așezările dobrogene care urma a fi
stabilită de Ivanco. Interes deosebit prezintă și unele prevederi referitoare la
navigația pe mare și acordarea de ajutor în situații de naufragiu .
Tratatul din 1387 ilustrează clar motivele de ordin
economic ale îndelungatei confruntări, semnificativă fiind, îndeosebi,
instituirea taxei vamale percepută de Ivanco pentru mărfurile vândute,
achiziționate sau tranzitate pe teritoriul aflat sub autoritatea sa .
Anii de domnie ai lui Ivanco, ultimii, de altfel, ai
statului dobrogean, au însemnat o resurgență pentru comerțul genovez care a
cunoscut o perioadă de înflorire până la instaurarea stăpânirii lui Mircea cel
Bătrân, care a favorizat negustorii din Liov și Brașov în dauna italienilor .
Atingerea litoralului pontic în urma unei campanii
peste fluviu, la 1388, dusă de Mircea cel Bătrân (1386-1418), în scopul
unificării teritoriale a spațiului dintre Dunăre și Marea Neagră cu Țara
Românească, a încheiat procesul istoric de constituire a statelor feudale
românești. Orizontul politic atât de larg al lui Mircea, orientarea în
problematica apărării, atât de complexă, nu puteau exclude preocupările cu
specific naval . El s-a folosit de moștenirea navală rămasă de la Dobrotici,
ceea ce presupunea și vasele comerciale ale Dobrogei din Marea Neagră .
Mircea cel Bătrân exercita un control cvasinelimitat
asupra Dunării de Jos, gurilor fluviului și în lungul țărmului occidental al
Mării Negre, pe o distanță considerabilă, de la nord de brațul Chilia până
dincolo de Varna. Administrarea și apărarea acestui spațiu cu mare valoare
economică – se aflau aici capetele mai multor drumuri comerciale care asigurau
legătura dintre centrul și nordul Europei, bazinul Mării Negre și Orient –
presupunea constituirea unor structuri militare adecvate, marina având aici un
rol bine conturat. Cuvintele istoricului C.C.
Giurescu sunt concludente: Mircea cel Bătrân... voievodul... a cărui politică a
fost în general atât de strâns legată de apărarea marelui fluviu, nu se poate să
nu-și fi avut o flotilă de Dunăre și de vase de mare .
Cu aceste vase e posibil să fi acționat Mircea, în
cooperare cu oastea de uscat, în anii 1390-1391, cu prilejul unor incursiuni
otomane la nord de Balcani, în zona Vidinului situația agravându-se în
intervalul 1391-1393, când cete otomane au pus stăpânire pe Nicopole și au
încercat să ocupe Silistra. Mai mult decât atât, în 1393, Baiazid a executat o
campanie împotriva Bulgariei ocupând Târnovo și transformând țara în pașalâc; în
aceleași circumstanțe a instalat o garnizoană și în Silistra. În replică, Mircea
cel Bătrân, în 1393-1394, a trecut Dunărea, a eliberat Silistra și a lovit pe
turci.
Mircea cel Bătrân
Primăvara lui 1394 a adus o mare
victorie românească obținută de Mircea în bătălia de la Rovine, cea dintâi
înfrângere pe teritoriul românesc a unui sultan aflat în fruntea unei mari oști
de invazie . În 1398 a avut loc faimoasa campanie încheiată cu bătălia de la
Nicopole, în care mijloacele de navigație muntenești se pare că au avut un rol
important. La sfârșitul verii, trupele aliate ale Regatului Ungar, contingentele
cavalerilor apuseni și flota românească, care a acordat tot sprijinul la
transportul de trupe, cai, tunuri ș.a., au traversat fluviul, cruciații pe la
Orșova, iar românii în apropiere de Turnu. Armatele au înaintat spre răsărit, în
așteptarea flotei venețiene compusă din 30 de galere și care trebuia să pătrundă
prin strâmtorile Dardanele și Bosfor, în Marea Neagră .
Prima confruntare cu otmanii s-a produs la asaltul
cetății Rahova, întărită cu ziduri și turnuri, acțiune realizată pe uscat și
apă. După dezastrul de la Nicopole, adversarul a urmărit flota aliată – care
cuprindea și vase românești – Sigismund retrăgându-se spre Chilia de unde s-a
refugiat la Constantinopol, iar Mircea scăpând de la moarte pe un vas românesc .
În aceste împrejurări, misiunea apărării Dunării de Jos și a litoralului
vest-pontic a fost asumată, în continuare, de voievodul muntean. Conștient de
repercursiunile pe care le putea avea apariția unei flote otomane pe mare și pe
Dunăre, Mircea a încercat să interzică accesul oricărei nave adverse la gurile
fluviului prin continuarea relațiilor de alianță cu venețienii. .
Existența unor nave de comerț, dar și de luptă, pe care
Mircea le deținea, este confirmată de unele izvoare. De pildă, o inscripție
găsită la Silistra și păstrată în Muzeul Marinei Române din Constanța arată că
voievodul a trecut Dunărea și a izbăvit orașul de primejdie . Un alt document, o
cronică bulgară, afirmă că o parte din oastea lui Murad, sultanul otoman, care
se îndrepta spre Țara Românească a fost bătută de vlahi pe Dunăre și toți turcii
s-au înecat în fluviu. În Istoriile dinastiei otomane, Mehmed Nesri scria că
după ce sultanul Baiazid a făcut o incursiune în Țara Românească, Mircea cel
Bătrân s-a răzbunat trecând Dunărea și devastând ținuturile otomane .
Spre sfârșitul secolului al XIV-lea și începutul celui
următor, marele pericol pentru Țările Române l-a constituit expansiunea otomană
în Peninsula Balcanică – așa cum am mai arătat – și înaintarea armatelor
sultanului Mehmed I Celebi (1413-1421) de-a lungul țărmului de vest al Mării
Negre. În politica ofensivă a Imperiului otoman, Dobrogea ocupa o poziție
strategică de excepție, asigura o legătură permanentă cu Hanatul Crimeei și
deschidea calea pentru pătrunderea spre Europa Centrală.
Conștient de importanța existenței unei flotile
necesare apărării granițelor de apă ale Moldovei, în circumstanțele agravării
pericolului otoman la gurile Dunării și în Marea Neagră, domnul Moldovei,
Alexandru cel Bun (1400-1432), a dus o politică asemănătoare cu cea a
voievodului din Țara Românească. O primă măsură a fost să întărească apărarea
părților sudice ale acestui stat, instalând forțe ostășești în Cetatea Albă și
Chilia, ceea ce va face ca acestea să reziste cu succes atacului din 1420 . Cele
două porturi-cetăți au devenit și însemnate șantiere de construcții navale.
Alexandru cel Bun
Ulterior, Alexandru cel Bun a dispus
construirea în amonte – ad Danubius ubi mare intrat – a unui baraj (estacadă)
pentru ca nicio corabie să nu poată urca pe Dunăre . Din instalarea, pentru
prima oară menționată în istoria Marinei Militare române în evul mediu, a
barajelor și estacadelor pe cursul unei ape cu o înălțime și un debit ca acela
al Dunării, rezultă că românii posedau cunoștințele și tehnica necesare
folosirii în luptă a unor mijloace navale de rezistență a căror eficiență s-a
vădit până târziu, în epoca modernă .
Necesitatea apărării hotarelor de sud și sud-vest –
cele mai expuse incursiunilor prădalnice ale akângiilor – precum și interese de
ordin economic i-au dictat lui Alexandru cel Bun acțiunea din 1426. Pare
probabil ca, după eșuarea proiectului de cruciadă antiotomană, domnul Moldovei
să fi hotărât, folosindu-se în primul rând de efectivele armate dislocate lângă
Brăila, luarea în stăpânire a teritoriului de la nord de Dunărea de Jos, care
aparținea Țării Românești, stabilind astfel hotarele țării sale pe întreg
litoralul Mării Negre cuprins între Cetatea Albă și brațul Chilia (cu cetatea),
iar pe linia Dunării, de la confluența cu Siretul până la vărsare .
Acest lucru a fost posibil și datorită faptului că
moldovenii aveau vase ușoare care se manevrau lesne printre insulele de pe
Dunăre și prin trecătorile strâmte ale Dunării. În Croniques d΄Angleterre se
spune că în locul podurilor pe Dunăre, românii au numeroase vase legând amândouă
malurile, nave încăpătoare, cu mare iuțeală... Forța navală de pe Dunăre și
Marea Neagră se afla la înălțimea forțelor de uscat, ceea ce a dat Moldovei acea
uriașă putere, neatinsă de alte țări vecine, în timpul domniei lui Alexandu cel
Bun și a nepotului său, Ștefan cel Mare .
De-a lungul întregii perioade a dominației otomane
instaurate la sfârșitul domniei lui Mircea cel Bătrân (1417), legăturile
Dobrogei cu teritoriile românești din stânga Dunării s-au menținut neîntrerupt
sub toate aspectele. De altfel, urmașii lui Mircea nu au putut accepta pierderea
importantului ținut ce oferea ieșirea la mare, inițiând numeroase acțiuni care
aveau drept scop redobândirea acestuia. Așa au procedat Dan al II-lea în 1423,
Vlad Dracul două decenii mai târziu, Vlad Țepeș în 1462, Mihai Viteazul în
1594-1596, în august 1601 domnul exprimând chiar intenția de a cuprinde și
Dobrogea în granițele statului român unitar .
În lupta pentru independență, de mijloace de navigație
s-au folosit și voievozii transilvăneni. În anii 1438-1456, Iancu de Hunedoara
(1441-1456), voievod al Transilvaniei, a avut un aport decisiv în blocarea
înaintării forțelor otomane la nord de Dunăre. Ban de Severin între 1438-1441,
Iancu a întărit sistemul de fortificații din zona Porțile de Fier și a
întreținut o flotă fluvială bine organizată. Garnizoanele instalate în cetăți,
înzestrate cu mijloacele de luptă necesare, ambarcațiunile și corăbiile care
patrulau pe Dunăre, erau capabile să intercepteze comunicațiile fluviale ale
inamicului, să stăvilească acțiunile lui de invazie și să sprijine desfășurarea
campaniei militare de eliberare organizată în sudul Dunării cu participarea
Țărilor Române, a țărilor vecine și a altor state interesate în lupta
antiotomană.
Iancu de Hunedoara
Cea mai viguroasă campanie
antiotomană desfășurată la Dunărea de Jos, pe apă și pe uscat, în care navele
românești și-au avut rolul lor, s-a declanșat în primăvara lui 1445, iar
reconstituirea ei e posibilă datorită cronicii lui Walerand de Wavrin . Din
paginile acesteia reiese că, la Brăila, flota aliată a fost întâmpinată de un
corp din oastea Munteniei comandantă de Vlad Dracul; domnul Țării Românești îi
punea la dispoziție lui Iancu de Hunedoara 40-50 de luntrii , de vase numite
monoxile...lungi și înguste și cu mulți luptători înăuntru, în unele mai mulți,
în altele mai puțini . Din acestă relatare reținem numărul relativ mare de
ambarcațiuni concentrate la Dunăre în cazul unei acțiuni de luptă, faptul că
erau de tipuri diferite, precum și una din misiunile acestora de a călăuzi,
printre numeroasele ostroave, flota străină, rezultând cunoașterea de către
localnici a fluviului pe distanțe mari și, deci, executarea frecventă a unor
marșuri navale de-a lungul malului ocupat de otomani. O altă caracteristică a
acestor ambarcațiuni era că, fiind suple, puteau obține cu ajutorul ramelor o
viteză acceptabilă pentru a naviga în prova galerelor care urcau contra
curentului propulsate cu rame și vele .
La 16 august 1445, a început campania propriu-zisă, sub
zidurile Silistrei care era apărată de o garnizoană puternică de 30.000 de
oameni și de artilerie. Aceasta, deschizând focul asupra galerelor, le-a obligat
să se retragă în afara bătăii tunurilor. Al doilea episod al războiului s-a
consumat la Turtucaia, unde a avut loc conjugarea forțelor terestre, cu cele de
pe apă, iar cetatea a fost, din nou, ocupată . După succesul de la Turtucaia,
aliații au hotărât eliberarea cetății Giurgiu, mult mai importantă ce obiectiv
militar . Decizia de a ataca cetatea s-a bizuit pe existența flotilei românești
ce număra aproximatix 6.000 de luptători. După cucerirea cetății Giurgiu, cu
prilejul luptelor pentru luarea Rusciukului, circa 4.000 de luptători au trecut
fluviul înot .
În ultima parte a campaniei, întregul convoi de nave și
ambarcațiuni a executat un marș de 5 zile până la Nicopole, unde se convenise
întâlnirea cu oastea lui Iancu. Impunătorul turn de apărare din fața cetății
Nicopole a fost împresurat pe uscat și pe apă, lovit de ghiulelele tunurilor și
bombardelor, dar nu a cedat. O ingenioasă stratagemă a fost folosită, atunci,
pentru alungarea inamicului: manevra grupării de monoxile românești, dispuse în
șir la distanță de două sau trei lovituri de săgeată, echipată cu tunuri și un
număr redus de marinari și trâmbițași care, ajunsă în dreptul taberei inamice,
în apropiere de malul sudic, a simulat o debarcare, salvele tunurilor,
strigătele de asalt și sunetul trâmbițelor derutând pe otomanii care s-au retras
în panică .
În toamna anului 1445 (septembrie), Iancu de Hunedoara
s-a pronunțat pentru încetarea campaniei. Argumentele sale au fost hotărâtoare
în decizia conducătorilor flotei apusene de a nu ierna pe Dunărea înghețată pe
care inamicii ar fi putut înainta până sub bordurile galerelor. Flota s-a întors
la Constantinopol și apoi a luat drum spre Veneția. Pentru români, campania din
1445 a fost un episod glorios. Deși n-a reușit să disloce pe otomani de la
Dunăre, ea a dat puternice lovituri sistemului lor defensiv .
O acțiune strălucită a flotei lui Iancu a fost bătălia
de la Belgrad din 1456. După ce a cucerit Constantinopolul, cu o armată de
250.000 de oameni și cu ajutorul a 300 de corăbii , Mahomed al II-lea a
pregătit, timp de 3 ani, o armată foarte puternică compusă din trupele din Asia
și din Balcani – în total, 200.000 de oameni și 200 de nave de luptă. Dintre
acestea, 60 până la 100 erau galere cu trei rânduri de vâsle destinate pentru
transportul artileriei grele de asediu – circa 300 guri de foc – și 100 de vase
mai mici . Mahomed al II-lea dorea reluarea ofensivei împotriva Europei atacând,
în primul rând, Belgradul și de pe uscat și de pe apă .
Iancu de Hunedoara s-a pregătit, la rândul său, de
război; astfel, el a întărit cetatea Belgrad (realizând consolidarea împreună cu
aliații germani, italieni, unguri, boemi), a concentrat puternice efective în
interiorul ei și a organizat o puternică flotă de război, alcătuită din
aproximativ 200 de vase care puteau transporta până la 500 de luptători . În
concepția tactică a lui Iancu, un prim obiectiv a fost acela de a sparge blocada
Belgradului pentru a aproviziona cetatea. În consecință, el a dat ordin să se
adune, la Salankemen, la vărsarea Tisei în Dunăre, toate mijloacele de navigație
de care dispuneau românii, ungurii și sârbii .
La 14 iulie 1456, s-a desfășurat bătălia navală de la
Salankemen, una din cele mai ample confruntări navale din istoria universală.
Aici, flota otomană a suferit o mare înfrângere, decizând soarta grea a bătăliei
. Ecourile acestei bătălii se regăsesc în izvoarele vremii. Istoricul bizantin
Laonic Chalcocondil scria că în crâncena bătălie navală, flota creștină a
capturat douăzeci de corăbii turcești . Un număr și mai mare de corăbii ale
inamicului a suferit avarii grave ca urmare a loviturilor de tun primite de la
mică distanță . Cronicarul turc Kemal-pașa-zade nota, la rândul său: corăbiile
dușmanilor, răi din fire – ale lui Iancu – au sosit pe neașteptate, venind pe
cursul Dunării...și s-au îngrămădit în lungul și latul fluviului, pe întinderea
cât o mare și un ocean în fața orașului. Fiind în fața propriei lor cetăți,
le-au sosit ajutoare din spate și astfel, prinzând puteri, au ieșit biruitori .
Strălucita biruință de la Salankemen a contribuit la obținerea unei victorii
istorice, otomanii suferind, la Belgrad, o drastică înfrângere militară.
Imperiul otoman nu a mai putut, aproape 100 de ani, să-și găsească forța de a-și
croi drum spre Europa Centrală .
Acțiunile antiotomane pe Dunăre au fost continuate de
Vlad Țepeș (1448; 1456-1462; 1476), succesor al lui Iancu de Hunedoara. În
privința rezistenței antiotomane, domnitorul român nu concepea un front la
Dunăre fără existența unei alianțe comune între Țara Românească, Transilvania și
Ungaria la care să se alăture și Moldova, constituind, astfel, o barieră de
nepătruns, o singură țară, după cum afirma el într-o scrisoare din 8 noiembrie
1476 către Europa Centrală. Înfăptuit în timpul vieții sale, acest front comun
al țărilor românești în alianță cu Ungaria a oprit, pentru câteva decenii,
pătrunderea oștirilor otomane spre lumea occidentală europeană dar, mai ales, a
avut meritul de a menține independența țării și pe mai departe.
Vlad Țepeș
Este probabil ca acțiunile lui pe
Dunăre, din 1445, la care a participat și o flotilă românească compusă din circa
50 de luntri, să fi fost conduse de fiul voievodului Vlad Dracul, chiar Vlad
Țepeș. Marinarii acestei flotile au fost folosiți în timpul navigației pe fluviu
și ca piloți pe galerele burgunde și venețiene . Urcând pe tronul Țării
Românești, Vlad Țepeș și-a propus, ca obiectiv principal în planul operativ
conceput pentru apărarea liniei Dunării, dezorganizarea sistemului militar
otoman prin scoaterea din luptă a garnizoanelor cetăților din dreapta fluviului,
atacarea vadurilor și nimicirea mijloacelor de trecere . Cetatea Giurgiu, cel
mai însemnat cap de pod turcesc în interiorul Țării Românești, se impunea a fi
cucerită. Walerand de Wavrin consemnează cuvintele lui Vlad Dracul rostite în
campania din 1445: Dacă îmi pot redobândi întreaga cetate a mea, pe care tatăl
meu, Mircea cel Bătrân, a pus să o ridice, atunci chiar și femeile din Țara
Românească cu furcile lor de tors, vor fi în stare să cucerească Grecia .
În acțiunile din iarna lui 1461-1462 au căzut pe rând,
cetățile Giurgiu, Turtucaia, Rasova, Oltenița, apoi Sistov, Nicopol, Rahova,
Orșova și au pierit aproape 25.000 de oameni .
Alte episoade ale luptei dintre forțele românești și cele otomane, confruntări
în care au fost implicate și mijloace navale, sunt relatate de Constantin
Mihailovici din Ostravița, participant la expediția din 1462 a lui Mahomed al
II-lea precum și de Laonic Chalcocondil. Primul scrie, în amintirile sale, că
oastea otomană a fost mult timp oprită la Dunăre, în dreptul localității
Nicopole, de către forțele românești. La un moment dat, românii au trecut chiar
fluviul, au dat foc unor vase și materiale aduse de turci pentru construcția
podului peste Dunăre. În această situație, sultanul a fost nevoit să intervină
cu noi forțe navale și să atace din mai multe direcții și pe unde a făcut o
debarcare – scrie Laonic Chalcocondil – dădea foc la case și punând foc au ars
Brăila, oraș al Dacilor .
O informație prețioasă ne-a parvenit și de la
comandantul unei corăbii românești, probabil din Moldova care, la 27 iulie 1462,
a reușit să scape din Constantinopol, unde aflase de marea înfrângere a
sultanului la nordul Dunării, și avusese prilejul să vadă felul trist în care
arăta flota otomană, care se întorcea din confruntarea cu forțele de rezistență
românești conduse de Vlad Țepeș . În cursul acestor evenimente, interesant este
faptul că Veneția, principala putere din Marea Mediterană, interesată – conform
principiilor declarate – în lupta antiotomană, a urmărit evenimentele de la
Dunărea de Jos. În anul 1459, anul presupusei rupturi a lui Țepeș cu Poarta prin
neplata tributului, Veneția a părut, dintr-o dată, destul de puțin interesată de
evenimentele din această zonă, și aceasta poate fi una din explicațiile pentru
care aceasta a ridicat permanente obstacole în calea planurilor de cruciadă ale
papei Pius al II-lea în cadrul Congresului de la Mantova. Astfel, în schimbul
participării ei la o presupusă coaliție antiotomană, Veneția cerea 8.000 de
oameni pentru echiparea navelor sale, plata tuturor cheltuielilor făcute pentru
pregătirile de război și organizarea unei armate de 5.000 de călăreți și 20.000
de ostași pedestrași care să meargă la frontiera Ungariei, condiții imposibil de
realizat .
În mod firesc, în toată această perioadă, pentru
apărarea fruntariilor de apă ale țării au luptat și marinari moldoveni. În
Moldova, unde a fost organizată o flotilă comercială și militară încă din timpul
lui Petru Mușat (1375-1391), Iuga (1341-1400) și Alexandru cel Bun (1400-1432) ,
printre persoanele importante în stat era și Ducele campestru, capul cestorilor
oficiali peste armașii vaselor . Printre primii comandanți ai flotilei moldovene
au fost Moise Dungă, în funcție de Duce campestru, apoi Pilat Flondor, Avram
Pojoga, Coman Ciocan și Claudiu Bălușin, conducători peste cetele de nave .
Cel care a desăvârșit opera de organizare a marinei militare moldovenești a fost
Ștefan cel Mare (1457-1504). În același timp, marele domn, conștient că fără
putere economică nu putea obține forță militară, a acționat și pentru
dezvoltarea marinei comerciale. Remarcând anvergura pe care o capăta navigația
moldovenească în secolul al XV-lea, Mihail Kogălniceanu vorbea despre înrâurirea
maritimă a Moldovei în timpul lui Ștefan cel Mare .
Într-adevăr, domnitorul a dat o atenție deosebită
porturilor de la Dunăre și Marea Neagră, navele comerciale avându-și bazele în
porturile Galați, Chilia și Cetatea Albă care erau puternice centre comerciale
și de transport. Principala bază a flotei Moldovei a devenit Chilia Nouă,
situată pe malul stâng al Dunării, unde Ștefan cel Mare a zidit o cetate,
magazii pentru depozitarea grânelor, clădiri pentru negustori și paznici, hanuri
și cârciumi pentru cărăuși. După căderea cetății sub otomani, baza flotei
moldovene s-a mutat la Galați.
Ștefan cel Mare
Abundența țării în materiale de
construcție și calitatea navelor construite în secolul al XV-lea, chema țara la
o navigație mai vie și mai întinsă . Prin firmanul din 9 iunie 1456, sultanul
Mahomed al II-lea a autorizat comerțul moldovenilor cu corăbiile lor la Istanbul
și, apoi, pe uscat la Brusa și Adrianopol . În anul 1462, corăbii moldovene erau
semnalate și în Creta . Negustorii moldoveni aveau, deci, corăbii care
participau la traficul maritim din Marea Neagră, Marea Egee și Marea Mediterană.
O dovadă a interesului lui Ștefan cel Mare pentru
desfășurarea unei bune navigații în zona Muntelui Athos o constituie inscripția
găsită la mănăstirea Zografu cu următorul conținut: Io, Ștefan voievod cu mila
lui Dumnezeu domn al Țării Moldovei, fiul lui Bogdan Voievod, am zidit acest
turn pentru corăbii 6982 (1475) . Acest turn de corăbii, construit pe cheltuiala
sa , era un far prin care se indica navigatorilor o zonă periculoasă. El nu
putea fi construit de domn dacă Moldova nu ar fi avut corăbiile sale care să fi
trecut prin acea zonă. Turnul respectiv confirmă faptul că pavilionul Moldovei a
fost purtat de marinarii români, și nu o singură dată, prin arhipelagul grecesc.
El completează izvoarele documentare care demonstrează întinsele relații
comerciale ale Moldovei cu bazinul mediteraneean, efectuate pe calea apei .
În același timp, în împrejurările critice ale ofensivei
otomane, Ștefan cel Mare a luat o serie de măsuri de apărare în cadrul cărora,
factorul maritim, cu stăpânirea cetăților Chilia și Cetatea Albă, a avut un rol
important. În acest sens, un mesaj trimis, la 8 mai 1478, de către Ștefan cel
Mare dogelui Veneției este semnificativ. Semnalând amenințarea crescândă a
puterii otomane, al cărei obiectiv, în acel moment, era desăvârșirea politicii
de expansiune de-a lungul coastelor Mării Negre prin cucerirea cetăților
maritime ale Moldovei, marele domn scria Queste due terre sono tutta la Valachia
– aceste două ținuturi (Chilia și Cetatea Albă) sunt toată Valahia (Moldova) .
Urmărind readucerea cetății Chilia în stăpânirea
Moldovei, Ștefan cel Mare a participat, în anul 1462, la asediul cetății aflată,
în acel moment, în stăpânirea Coroanei Ungare. Se pare că, în această încercare,
Ștefan a luptat alături de turci, fără a obține, însă, rezultatul scontat . Abia
în anul 1465, Ștefan a ocupat și fortificat cetatea-port Chilia. În urma acestui
succes, domnitorul a strâns legăturile economice și militare cu Caffa, vestita
colonie genoveză din Crimeea și a căutat să-și asigure alianța Mangopului, a
altor cetăți bizantine de pe țărmul peninsulei Crimeea. În paralel, marele domn
a creat o adevărată marină de luptă și o flotă maritimă, capabile să ducă la
capăt o acțiune navală de mare anvergură, transportul și debarcarea unor trupe
destinate atacării unei puternice cetăți-port, așa cum era Cetatea Albă în acele
vremuri. La sfârșitul anului 1475, prin căderea cetăților-porturi Caffa și
Mangop în mâinile otomanilor, Moldova s-a regăsit în fața unui evident pericol,
ca stat riveran, fiind amenințată direct de expansiunea Semilunii în zonele
limitrofe ale Mării Negre .
Totuși, căderea Caffei a avut și urmări neașteptate
pentru flota moldovenească; ne referim la faptul că turcii, după cucerirea
acestui important oraș-port, au încărcat cu bogății 32 de corăbii genoveze,
trimițându-le la Constantinopol. În timpul traversării Mării Negre, echipajele
navelor genoveze s-au răsculat și, profitând de schimbarea direcției vântului,
au predat toate navele lui Ștefan care le-a încorporat în marina moldovenească ;
această acțiune a dus la sporirea potențialului naval pe care domnul român îl
putea opune otomanilor și la adâncirea conflictului dintre Moldova și Imperiul
otoman. Mai mult, la cererea sultanului de a-i extrăda pe răsculați, voievodul a
răspuns că porturile sunt slobode și oricine poate să coboare sau să poposească
unde-i place . Această atitudine a fost una din cauzele războiului din 1476.
Nemulțumiți de consolidarea poziției maritime a
Moldovei și de faptul că navele moldovenești, care își aveau bazele în porturile
de la gurile Dunării și de la Marea Neagră, interceptau deseori navele de comerț
otomane , turcii au întreprins noi atacuri, în primăvara anului 1476, soldate
însă cu eșecuri atât la Chilia cât și la Cetatea Albă. Hotărât să rezolve, odată
pentru totdeauna, problema litoralului maritim al Moldovei, succesorul lui
Mahomed, sultanul Baiazid al II-lea, și-a propus cucerirea celor două cetăți cu
orice sacrificiu. În consecință, el a trimis spre gurile Dunării, în 1484, o
flotă uriașă de 100.000 de oameni și 100 de corăbii. Luptele pentru stăpânirea
celor două cetăți au fost crâncene: la 6 iulie 1484, flota otomană, care
transporta trupe, mașini grele de război (de asediu), artileria și proviziile și
chiar armata terestră, a declanșat atacul de la Chilia. De data aceasta,
puternica cetate a cedat și a căzut la 11 iulie, împresurată fiind pe mare și pe
uscat. La 25 iulie 1484 a început asediul Cetății Albe care s-a sfârșit în ziua
de 5 august, când ultimii supraviețuitori au predat cetatea din limanul
Nistrului. Neputând îndeplini misiunea de sprijin, navele moldovene s-au retras
în amonte pe Dunăre .
Într-un ultim efort de a transforma înfrângerea în
victorie, Ștefan – scriu cornicile turcești – a mai făcut o ultimă încercare de
a recuceri Cetatea Albă, de pe apă. Asik-pașa-zade relatează că după ce sultanul
a cucerit Chilia și Cetatea Albă...moldoveanul (Kara Bogdan) – Ștefan cel Mare –
a pregătit scări și aducând, apoi, oaste a încărcat corăbiile. În timpul nopții,
el a ajuns pe apă lângă cetate... Acei necredincioși fățarnici erau pregătiți
și... au făcut să dispară gazii care păzeau... în sfârșit, au pus scări la
cetate și unii dintre gazii simțind... au început să dea cu săbiile. Același
lucru îl susține și Nesri, afirmând că Ștefan cel Mare încărcând în timpul
nopții ostașii în corăbii a venit pe apă chiar lângă cetatea Akkerman . Însă,
încercările de recucerire a Chiliei și Cetății Albe a eșuat.
Pierderea, în 1484, a cetăților de la mare îngropa
viitorul maritim al Moldovei - spunea Nicolae Bălcescu – sultanul putea să se
mândrească acum că dobândise Chilia, cheie și poartă la toată Țara Moldovei și
Ungariei și a țării de la Dunăre și Cetatea Albă, cheie și poartă pentru toată
Polonia, Rusia, Tartaria și toată Marea Neagră . Odată ocupate Chilia și Cetatea
Albă, Imperiul otoman și-a întărit dominația asupra Mării Negre pe care, încă de
la căderea Constantinopolului, în 1453, s-a străduit s-o transforme în „lac
turcesc”. Navele românești nu mai puteau naviga în voie nici spre sud, nici spre
coastele de nord ale Mării Negre. Ocuparea unor vaduri și vămi de la Dunăre a
făcut ca navigația și comerțul dintre Țara Românească și Moldova să intre, și
mai mult, sub control otoman .
CONCLUZII
Sfârșitul marilor invazii suportate, timp de un mileniu, de către români, urmate
de constituirea și consolidarea statelor medievale, au favorizat o puternică
înviorare a circulației la Dunărea de Jos și pe Marea Neagră. În porturile
românești de pe litoralul vest-pontic veneau, pentru a desface și procura
mărfuri, negustori din marile orașe italiene Genova și Veneția, de la Barcelona,
din îndepărtata Catalunie. Acest intens trafic maritim continua pe calea
fluvială a Dunării și pe uscat, urmând unul din importantele drumuri comerciale
ale timpului, cel care pornea de la Brăila spre nord-est prin pasul Branului în
direcția regatului Poloniei și Baltica. În această conjunctură în care domnii
români au înțeles importanța încurajării intensului trafic comercial de la
Dunăre și din Marea Neagră, dar și a creării unor mijloace de luptă pe apă
pentru a-l apăra, putem vorbi de începuturile unei marine românești, în
adevăratul înțeles al cuvântului.