CAPITOLUL 02
ORGANIZAREA ȘI DEZVOLTAREA CORPULUI FLOTILEI ROMÂNE ÎN TIMPUL DOMNIEI LUI ALEXANDRU IOAN CUZA (1859-1866)
Completați cadrele, îngrijiți echipamentele
și dacă este nevoie treceți chiar peste cifra bugetară.
Domnitorul Alexandru Ioan Cuza (1859-1866)
Dubla alegere a colonelului Alexandru Ioan
Cuza, evoluția ascendentă a vieții economice, sociale, politice,
culturale și, mai ales, militare a României era strâns legată de
consolidarea actului istoric de la 24 ianuarie 1859. În acest
context, Mihail Kogălniceanu avea să afirme, în mai 1860, că
desvoltarea și întărirea naționalității române vor fi țelul
neadormitelor noastre străduinți, sufletul tuturor lucrărilor
noastre, ca așa să avem nu numai a dori, dar și a dobândi realizarea
mântuitorului princip: Unirea .
Recunoașterea internațională și consolidarea Unirii
Moldovei și Valahiei, garantarea autonomiei țării, asigurarea
securității frontierelor statului și, într-o perspectivă apropiată,
dobândirea independenței puneau, cu acuitate, noilor autorități de
la București, găsirea soluțiilor și mijloacelor necesare pentru
rezolvarea acestor cerințe. Pornindu-se de la convingerea că o
națiune, spre a fi curat independentă în exercițiul drepturilor
sale, are trebuință de o putere publică capabilă a-i face să i se
respecte naționalitatea în afară , apărarea națională și dezvoltarea
organismului militar au reprezentat o preocupare asupra căreia
domnitorul, împreună cu factorii decizionali militari, s-au aplecat
cu un interes deosebit.
În acest sens, armata era considerată instituția menită
să garanteze existența viitoare a statului și să contribuie la
dobândirea dreptului de țară independentă .
În contextul istoric de la jumătatea secolului al
XIX-lea, desfășurarea optimă a procesului de reorganizare și
consolidare a forțelor militare impunea realizarea, într-o primă
fază, a unificării organizatorice a armatelor celor două Principate,
acest lucru reprezentând primul pas către unirea definitivă a
țărilor surori . Contopirea oștirilor Moldovei și Valahiei era cu
atât mai imperioasă cu cât, prin dubla alegere a colonelului
Alexandru Ioan Cuza, puteau fi eludate prevederile Convenției de la
Paris din 7/19 august 1858, care mențineau două armate diferite,
fapt de neconceput pentru Cuza.
Domnitorul Alexandru Ioan Cuza
Procesul de unificare s-a extins asupra
tuturor structurilor armatei. S-a urmărit, în primul rând,
realizarea unității de comandament, ca bază obligatorie pentru
desăvârșirea unificării militare. Prima decizie, în acest sens, a
fost luată la 11/23 octombrie 1859 când domnitorul Alexandru Ioan
Cuza a devenit comandant suprem al forțelor militare ale
Principatelor Unite. Această hotărâre a fost urmată de numirea
generalului Ioan Emanoil Florescu la conducerea Ministerului de
Război de la Iași, la 14/26 iulie 1860, pentru ca la 30 august/11
septembrie să fie numit în funcția similară la București. Mai mult,
pentru o cât mai bună coordonare, s-a hotărât stabilirea unui sediu
unic al Ministerului de Război la București. În vederea realizării
unei structuri militare unice de concepție și organizare pe întreaga
armată, la 12/24 noiembrie 1859 a fost înființat Corpul de
stat-major general al Principatelor Unite, cu sediul la București,
care avea în componența sa ofițeri până la gradul de colonel,
inclusiv, această structură unică având rolul de coordonator al
tuturor activităților specifice.
În indisolubilă legătură cu problema Dunării, hotar
sudic al țării și principală cale navigabilă pentru România, s-a pus
problema flotilei militare. Necesitatea unei asemenea categorii de
arme a fost susținută încă înainte de Unirea Principatelor. În
această privință s-a remarcat concepția colonelului G. Adrian care,
în Memoriul asupra organizației forței armate a celor două
Principate românești pleda pentru organizarea unei forțe fluviale.
Acest studiu a fost publicat, în mod expres, în limba franceză
tocmai pentru a face cunoscute cancelariilor Marilor Puteri, dar și
opiniei publice din capitalele Europei Occidentale, aspirațiile
poporului român. După părerea autorului, Flotila de Dunăre trebuia
să fie formată din 16-20 de canoniere deservite de 16 ofițeri, peste
80 de subofițeri și gradați și circa 500 de soldați. Prin ideile
expuse, se poate considera că aceasta a fost prima concepție mai
închegată care prezenta, la jumătatea secolului al XIX-lea, un plan
concret și realist pentru constituirea unei forțe naționale pe
Dunăre .
Un pas important în procesul constituirii Flotilei
unice a României l-a reprezentat Ordinul de Zi pe toată Oastea
Română din ambele Principate, dat de ministrul de Război, generalul
Florescu, în absența domnitorului, la 6 octombrie 1860, prin care se
hotăra ca până la definitiva organizare a Corpului Flotilei, toată
flotila de pe Dunăre să formeze un singur Corp.
Prin același ordin a fost numit, provizoriu, comandant
superior al Flotilei, colonelul Nicolae Steriade, iar ca ajutor al
său, căpitanul Constantin Petrescu, totodată fiind numiți și
comandanții principalelor puncte de pe Dunăre - Chilia, Ismail,
Galați, Brăila, Giurgiu și Calafat.
După întoarcerea în țară din vizita oficială pe care a
întreprins-o la Constantinopol, domnitorul Alexandru Ioan Cuza a
studiat propunerile înaintate de Comandamentul Corpului Flotilei și
raportul ministrului de Război care au analizat și centralizat toate
datele obținute în fiecare port dunărean și pichetul aferent și,
prin Înaltul Ordin de Zi nr. 173 din 22 octombrie 1860, a hotărât
definitiva unificare a Flotilei, dispunând: Aprobăm cele cuprinse în
Raportul ministrului nostru secretar de stat la Ministerul de Resbel
cu nr. 3597.
Am decretat și decretăm:
Art. 1 Flotilele după întregul curs al Dunării în viitor vor forma
un singur Corp.
Art. 2 Colonelul Steriade se întărește în postul de comandant
superior al întregului Corp și căpitanul Petrescu ajutorul său.
Art. 3 Ministrul nostru secretar de stat la Ministerul de Răsboi va
executa ordonanța de față.
Acest Ordin a reprezentat un moment crucial în istoria Marinei
Militare române, marcând unificarea acestei categorii de armă menită
să apere, prin mijloace specializate, granița de sud a țării.
Începând cu această dată, navele militare și efectivele
lor din Valahia, care se aflau sub comanda Inspectoratului
Cordonului Dunării intrau sub comanda directă a colonelului Nicolae
Steriade, primul comandant al Flotilei române unificate. Odată cu
unificarea structurilor de comandă, prin organizarea Comandamentului
Corpului Flotilei, și a celor de execuție, a fost adoptat un
pavilion unic, format din îmbinarea culorilor și însemnelor
drapelelor din Moldova și Valahia .
Importanța actului de Unificare a Flotilelor, din 22
octombrie 1860, este de netăgăduit, constituirea Flotilei Unice a
Principatelor Unite și, implicit, a Comandamentului acesteia
reprezentând începutul unei noi epoci de organizare pe baze moderne
a Marinei Militare Române.
În privința misiunilor pe care Comandamentul Flotilei
trebuia să le îndeplinească, părerile erau unanime. Acesta era
organizat ca structură unică de comandă a unei forțe de apărare a
graniței de sud a țării și a intereselor economice și politice ale
Statului român, misiune ce se înscria, de altfel, în viziunea
Tratatului de Pace de la Paris din anul 1856.
Cazarma Comandamentului Flotilei
În concepția militară de după anul 1860,
Comandamentul Flotilei avea menirea să organizeze și să coordoneze o
forță națională pe Dunăre, cu scopul de a împiedica politica Marilor
Puteri de amestec în treburile interne ale tânărului stat, în
condițiile în care acestea își disputau împărțirea și reîmpărțirea
sferelor de influență pe fluviu și la gurile Dunării.
În același timp, Comandamentului Flotilei, ca de altfel
întregii armate, i s-a conferit și un atribut educațional. Sunt
semnificative, în acest sens, cuvintele generalului Savel Manu,
ministru de Război în timpul domniei lui Cuza, care sublinia: Râvna
ce simte poporul și guvernul de a reintra în strămoșeștile puteri
maritime pentru care marina de răsboi va deveni o școală spre a
lumina pe fiii poporului... . Din modul în care s-a desfășurat
procesul de făurire a Flotilei militare, în cadrul căreia
Comandamentul Flotilei reprezenta structura de comandă, cât și din
eforturile făcute pe planul construcțiilor a rezultat și o altă
menire, aceea de a forma marinari care să fie îndrumați spre navele
civile pentru a contribui la intensificarea comerțului fluvial și
maritim.
După anul 1860, în noul context generat de Unirea celor
două Principate și necesitatea consolidării poziției internaționale
a noului stat, au existat două păreri în legătură cu formarea
Flotilei. Prima, susținută de Mihail Kogălniceanu, sfătuitorul de
taină al domnitorului, și generalul Adrian , preconiza ca flotila și
armata să se dezvolte paralel mergând pe același picior de
dezvoltare . Al doilea punct de vedere, mai moderat, avansa ideea
necesității pregătirii mai întâi a cadrelor și apoi să se treacă
efectiv la organizarea Flotei fluviale. În practică, s-a adoptat
decizia de a urma o cale de mijloc. Astfel, paralel cu pregătirea
personalului și cu dezvoltarea întregii oștiri, au fost întreprinse
măsuri pentru organizarea și dotarea Flotilei.
Având la bază aceste concepții, țeluri și misiuni, s-a trecut la
următorul pas, și anume la reorganizarea și dotarea Flotilei de
război. În anul 1859, domnitorul Al. I. Cuza a preluat o moștenire
modestă. Câteva bastimente uzate, efective puține și insuficient
instruite, precum și o mentalitate ce nu permitea evoluția acestei
arme care, în armatele occidentale, reprezenta elita. Forțele
destinate apărării fluviului se resimțeau puternic după războiul
Crimeii astfel încât, în preajma Unirii Principatelor, existau 2
nave cu 117 oameni în Valahia și 3 nave cu 104 oameni în Moldova .
În aceste condiții, se impuneau măsuri imediate pentru
a constitui, într-un termen cât mai scurt, o Flotilă bine
organizată, cu un Comandament al Flotilei eficient, care să poată
face față unor misiuni dificile pe Dunăre.
Astfel, la București s-a format câte un detașament
model pentru fiecare armă, în scopul uniformizării instrucției și
grăbirii procesului de organizare și pregătire. În acest sens, au
fost aduși și instructori francezi datorită lipsei de experiență de
care dădeau dovadă ofițerii români.
La sfârșitul anului 1859, s-a votat pentru Flotilă un credit de
150.000 lei necesar construirii unor șalupe și bărci, în timp ce
Adunarea electivă a Moldovei a aprobat un fond pentru Ministerul de
Război de 200.000 lei. La foarte scurt timp, Comisia Centrală de la
Focșani, constituită pentru adoptarea unor legi de interes comun
pentru Principatele Române, pornind de la faptul că instrucția
trebuie să fie uniformă în toată armata, a propus o soluție unică.
De aceea, a fost alocată suma de 400.000 lei în scopul aducerii din
Franța a 8 detașamente de instructori, respectiv ofițeri și
subofițeri. Cel de-al optulea detașament, „Detașamentul de Marină”,
era compus din patru specialiști: un ofițer, doi subofițeri și un
șef de „construcție navală” și a executat serviciu comandat în
România până în anul 1867 .
Trebuie subliniat faptul că problema organizării și
instruirii oștirii române, deci și a Flotilei, precum și
eficientizarea activității de comandă a Comandamentului Flotilei, a
reprezentat o problemă națională rezolvată, în esență, de ofițerii
și instructorii români care au folosit, în mod firesc, și experiența
misiunii franceze.
Prin Legea din 13 mai 1860, reședința Comandamentului
Flotilei, organizat în formă incipientă, a fost stabilită la Ismail
unde a fost trimis și Detașamentul de instrucție și organizare a
Corpului Flotilei alcătuit din ofițeri români cu experiență și cei
patru instructori francezi. Rezultatele nu s-au lăsat prea mult
așteptate, mai ales că domnitorul se interesa, în mod deosebit, de
bunul mers al procesului de organizare și instrucție asigurând, la
nevoie, chiar o suplimentare a fondurilor inițiale alocate în acest
scop. Semnificative, în acest sens, au fost cuvintele domnitorului
adresate responsabililor din Ministerul de Război: Completați
cadrele, îngrijiți echipamentele și dacă este nevoie treceți chiar
peste cifra bugetară .
În timpul domniei colonelului Alexandru Ioan Cuza,
Comandamentul Flotilei s-a bucurat de un sprijin deosebit. În anul
1860, primul buget al Flotilei unite a fost de 243.440 lei, o sumă
destul de mare pentru acel an, fapt ce demonstrează importanța pe
care autoritățile politice și militare de la București au acordat-o
dezvoltării Marinei .
În acest context, așa cum era și firesc, la comanda
porturilor (a punctelor) au fost numiți ofițeri de încredere, care
puteau îndeplini misiunile încredințate, în condițiile măririi
volumului de mărfuri tranzitate prin porturile fluviale românești,
dar și a accentuării acțiunilor serviciilor secrete ale Marilor
Puteri europene care doreau să-și extindă influența asupra României,
după cum urmează: la Ismail a fost numit locotenentul Anton
Barbieri, la Chilia comandant a devenit sublocotenentul Popovici, la
Galați a fost numit căpitanul Murguleț, comandantul portului Brăila
a fost desemnat locotenentul Caralea, la Giurgiu sublocotenentul
Petrescu, pentru ca la Calafat comandant al portului să fie numit
sublocotenentul Capitanovici .
În același timp, a fost ordonată o inspecție amănunțită
în cele două flotile unificate pentru a stabili datele privind
șalupele canoniere dispuse în fiecare port, luntrele care deserveau
pichetele de pe Dunăre, precum și numărul și gradul de pregătire al
efectivelor dispuse în dispozitivele de apărare, respectiv ofițeri,
subofițeri și trupă. Pe baza constatărilor, a fost întocmit un
raport amănunțit care cuprindea nevoile Comandamentului Flotilei în
noul context intern și internațional.
Ofițerii instalați la comanda acestor porturi nu au
fost aleși la întâmplare; chiar dacă nu au absolvit studii speciale
de marină, ei aveau o experiență bogată în serviciul flotilelor
fluviale ale celor două Principate. Colonelul Nicolae Steriade
provenea din rândul Corpului de grăniceri, însă a îndeplinit și
funcția de comandant al goeletei „Emma”, apoi al unei nave de
brandvahtă, iar ca ofițer superior a comandat Batalionul 1 Marină.
Imediat după Unirea Principatelor a fost numit comandant al Flotilei
din Moldova.
Colonelul Nicolae Steriade, primul comandant al Corpului Flotilei
Căpitanul Constantin Petrescu a îndeplinit,
până la acea dată, funcțiile de comandant de șalupă canonieră,
comandant de port (punct) și, mai târziu, comandant al Flotilei de
Dunăre din Valahia.
Locotenentul Anton Barbieri, care provenea dintr-o
familie de italieni care s-a stabilit în Moldova, avea o vechime în
serviciul Flotilei de 15 ani. El s-a angajat, în anul 1845, pe
navele moldovene ca instructor, cu gradul de sergent. Nouă ani mai
târziu, a participat la campania din anul 1854, fiind combatant în
flota rusă unde și-a îmbunătățit cunoștințele și practica
marinărească .
În urma acestei reorganizări, prin Înaltul Ordin de Zi
nr. 234 din 11 septembrie 1861, Comandamentul Flotilei a ordonat ca
la fiecare punct important de pe malul românesc al Dunării,
respectiv Calafat, Giurgiu, Brăila, Reni, Galați, Chilia și Ismail
să fie dislocată câte o șalupă canonieră armată cu patru tunuri de
120 mm și un echipaj de 42 de oameni.
La celelalte puncte, considerate mai puțin importante,
au fost dispuse șalupe mai mici, propulsate cu rame și vele și
armate cu câte un tun de 120 mm. În cadrul porturilor fluviale,
Comandamentul Flotilei a ordonat ca marinarii să fie organizați în
„Compania șalupei”, fiind dispuși pe cele 423 de bărci și un vapor
care au fost construite în perioada 1959-1861 pentru dotarea
Flotilei.
În urma măsurilor luate, malul românesc al Dunării a
fost pus sub pază și observare, iar Principatele Unite au început să
se manifeste ca țară riverană cu drepturi depline asupra acestei
porțiuni de fluviu.
Autoritățile de la București au făcut, în continuare,
eforturi financiare deosebite pentru dotarea Flotilei cu bastimente
de război menite să asigure protecția malului românesc al Dunării.
În anul 1861, Comandamentului Flotilei i-a fost repartizat primul
vapor cu aburi cumpărat de stat de la antreprenorul Ceocan. La
început, bastimentul nu corespundea standardelor tehnice specifice
marinei militare, motiv pentru care s-a luat măsura transformării
sale într-o navă de luptă, prin schimbarea punții și a
suprastructurii, înlocuirii căldărilor, amplasarea de tunuri navale
și amenajarea compartimentelor pentru cazarea ofițerilor și a
trupei. Executarea acestor lucrări deosebit de complexe a fost
încredințată Șantierului Naval „Mayer” din Linz, specializat în
astfel de modificări. Transformarea acestui vapor în bastiment de
război a durat aproape doi ani, din 1862 până în iulie 1864,
revenind în țară, complet refăcut și armat cu 4 tunuri , în iulie
1864. Ceremonia de intrare în serviciul activ al Flotilei s-a
desfășurat în ziua de 2 august 1864, la Giurgiu, în cadrul unei
serbări la care au participat nu numai reprezentanți ai Armatei și
ai autorităților locale, ci și numeroși locuitori ai orașului, semn
al respectului de care se bucura această armă. În amintirea
unificării depline a celor două Principate, recunoscută ca atare la
ianuarie 1862 și de Marile Puteri europene, domnitorul Alexandru
Ioan Cuza a botezat noul bastiment de război cu numele de „România”.
Din păcate, datorită unor probleme de sănătate, colonelul Cuza nu a
putut participa la aceste ceremonii, însă el a fost reprezentat de
generalul Savel Manu, ministrul de Război, care a rostit o cuvântare
înflăcărată, străbătută de un profund simțământ patriotic. În
încheierea expozeului, acesta a spus: Acum, scumpă „Românie”, mergi
pe bătrânul Danubiu, străbate-i undele care încing țara de la un cap
la altul și spune tuturor că de azi înainte Țara a adăugat o nouă
părticică la teritoriul său .
Din acest moment, Comandamentul Flotilei dispunea de o
navă militară modernă lungă de 35 m, lată de 4,75 m și cu un
deplasament de 130 tone, care putea atinge o viteză de 10 noduri .
Între anii 1862-1864, investițiile alocate Comandamentului Flotilei
au crescut, numărul personalului a fost dimensionat în funcție de
noile cerințe, instrucția de specialitate a cunoscut o îmbunătățire
simțitoare, iar măsurile organizatorice au continuat în vederea
alinierii Flotilei la nevoile sfârșitului de secol al XIX-lea.
Dacă luăm în calcul, ca termen de comparație, numai
bugetul alocat Comandamentului Flotilei pe anul 1863, care se ridica
la 541.422 lei, se observă un spor financiar față de anul 1860 în
care autoritățile au aprobat un buget de 389.970 lei, ceea ce indică
o mărire consistentă a sumei aprobate. Tot în anul 1863, în
organigrama Comandamentului Flotilei se aflau 13 ofițeri, 372
subofițeri, gradați și soldați și 5 amploiați civili , față de un
efectiv de doar 221 oameni, dintre care doar 8 ofițeri în anul 1859.
Pe plan organizatoric, s-au remarcat eforturile
deosebite depuse de conducerea Flotilei pentru pregătirea ofițerilor
și reglementarea sistemului de recrutare pentru marină. În acest
sens, prin instrucțiunile adoptate de Comandamentul Flotilei, se
preciza că: Recrutarea pentru Flotilă se face pe alese, numai din
locuitorii litoralului Danubian și al Mării Negre și numai dintre
cei mai deprinși a umbla pe apă , pentru ca, prin Înalt Ordin de Zi
din 9 octombrie 1862, se recomanda să fie selecționați pentru
Flotilă, pe cât va sta în putință lemnari din districtele de baltă .
În cadrul procesului de reorganizare a Flotilei, și
implicit a Comandamentului acesteia, autoritățile competente de la
București au hotărât, prin Ordin de Zi pe Cordonul Dunării nr. 104,
emis la 7 mai 1863, ca toate vasele plutitoare de pe fluviu, care
până la acea dată au fost proprietatea Armatei, să treacă sub
autoritatea Comandamentului Flotilei , măsura luată reflectând, în
mod clar, rolul Marinei și încrederea pe care domnitorul o manifesta
față de această armă.
În scopul unei coordonări cât mai eficiente a tuturor
activităților specifice, Comandamentul Flotilei s-a mutat de la
Ismail la Brăila în locul numit „Pescăria”, iar în apropierea
cazărmii, în locul numit „Pescăria veche” a fost înființat un
atelier pentru repararea navelor. În această formă, atelierul a
constituit embrionul Arsenalului Marinei care, în anul 1867, s-a
mutat la Galați, transformându-se, în anul 1879, în stabiliment
pentru construcții . Aceste măsuri de reorganizare au fost luate de
locotenent-colonelul Constantin Petrescu, numit comandantul
Flotilei. Acesta a continuat politica de înzestrare începută sub
comanda colonelului Nicolae Steriade prin construirea mai multor
șalupe și șlepuri, chiar dacă sumele alocate în acest sens nu puteau
acoperi, totdeauna, necesarul de înzestrare.
Arsenalul Marinei, Galați, 1864
De aceea, în urma concluziilor Comandamentului
Flotilei, s-a luat hotărârea de a se construi un număr mai mic de
bastimente de război, dar care să aibă o capacitatea mai mare, dar
și o putere de foc superioară.
Pe baza Raportului prezentat Consiliului de Miniștri de către
Ministerul de Război, în octombrie 1864, s-a acceptat propunerea ca
suma prevăzută în buget pentru Marină să fie utilizată în scopul
achiziționării unui vapor și a patru șlepuri. Hotărârea a primit
acordul domnitorului Alexandru Ioan Cuza care, prin ,,Decretul nr.
982” din 3 iulie 1865, l-a împuternicit pe generalul Savel Manu,
ministrul de Război, să comande un bastiment militar la Șantierul
Naval „Greig” din Londra, iar la Șantierele Navale „Mayer” din
Austria patru șlepuri, toate în valoare de 1.169.950 lei.
În scopul achiziționării acestor nave, s-a constituit o
comisie condusă de colonelul Constantin Petrescu, comandantul
Flotilei. Achiziționarea acestor nave a întâmpinat dificultăți
deoarece Șantierul Naval „Greig” nu s-a prezentat la licitație
conform uzanțelor, în timp de o lună pentru primirea comenzii, motiv
pentru care colonelul Constantin Petrescu a fost autorizat, în
conformitate cu Înaltul Ordin de Zi nr. 1296 din 4 octombrie 1865 ,
să încredințeze construcția navei de război Șantierului „Mayer”.
Procesul de reorganizare a Comandamentului Flotilei a
continuat și în ultima parte a domniei lui Alexandru Ioan Cuza. În
anul 1865, funcția de comandant al Flotilei s-a modificat de la
gradul de locotenent-colonel la cea de colonel, semn al dezvoltării
acestei arme. Mai mult, schimbări de încadrare pe funcție au avut
loc și pentru gradele subalterne. Astfel, doi locotenenți au fost
avansați la gradul de căpitan, în timp ce funcția de subchirurg a
fost înlocuită cu cea de medic de batalion. În plus, față de
efectivul trecut în statele de plată ale Flotilei în anul 1864, un
an mai târziu s-au adăugat alte noi funcții: un mecanic, cinci
timonieri, un pilot, un fochist și un submecanic.
Din modul în care s-a făcut repartiția mijloacelor
bănești pentru cei aflați în serviciu activ, rezultă că militarii
Flotilei, ca de altfel toți ostașii armatei, se bucurau de sprijinul
Ministerului de Război. În alocațiile armatei figurau, în anul 1865,
pentru fiecare militar, o primă (prima misă) care reprezenta
cheltuielile pentru îmbrăcăminte și o alta (prima jurnalieră) care
reprezenta costul mesei.
Mai mult, începând cu anul 1865, aliniind activitatea
conducerii Flotilei la standardele europene, în bugetul pe anul
respectiv s-a folosit, pentru prima dată, denumirea de marinar
pentru cei care se aflau în serviciu comandat în cadrul forței
navale.
În acest context, începând cu anul 1865 până la
sfârșitul domniei colonelului Alexandru Ioan Cuza, Comandamentul
Flotilei avea în subordine cele mai mari efective pe categorii de
armă, dispunând de un colonel, un maior, cinci căpitani, patru
locotenenți, 4 sublocotenenți, 23 de angajați civili de diferite
specialități și 370 trupă (soldați, caporali, sergenți și sergenți
majori).
Odată cu dezvoltarea Marinei, uniforma marinarilor a
fost adaptată specificului armei. Chiuvara, mundirul și cizmele nu
corespundeau cerințelor serviciului pe nave. Din experiența de zi cu
zi, dar și din învățămintele trase de bursierii români din flotele
europene, s-a constatat că echipamentul militarilor ambarcați
trebuia să fie lejer și să permită desfășurarea manevrelor în locuri
înguste, printre aparatele de la bordul navelor.
În aceste condiții, s-a introdus capela care avea ca
semn distinctiv pentru arma marină ancora . Prin Înaltul Ordin de Zi
nr. 209 din 1861, ținuta marinarilor s-a schimbat în întregime după
modelul uniformei franceze. Însă, modificările aduse uniformei de
marină au continuat și spre sfârșitul domniei colonelului Alexandru
Ioan Cuza, tocmai în dorința de a o simplifica și de a o adapta
nevoilor curente, specifice serviciului la bordul navelor. Astfel,
prin Înaltul Ordin de Zi nr. 615 din 1 iulie 1862 aplicat, însă, la
începutul anului următor, pentru ofițerii din serviciul Flotilei s-a
introdus redingota (mantaua) și se preciza că gradele ofițerilor de
marină erau reprezentate prin trese orizontale aplicate în jurul
manșetei .
Cu timpul, mantaua și capela din portul gradelor
inferioare au fost înlocuite cu spențerul (scurta) și șapca de
marinar (bonet tip napolitan). În plus, uniforma marinarilor mai
cuprindea pantaloni din pânză și din postav, pălărie din paie și
botfori (cizme din piele cu carâmbi încrețiți). În felul acesta,
echipamentul a fost simplificat și adaptat specificului marinăresc,
fapt care îi deosebea pe marinari de militarii celorlalte arme.
În continuare, au mai avut loc o serie de modificări
ale echipamentului care au sporit eleganța și funcționalitatea
ținutei de marină. Pentru ofițeri au fost introduse marea și mica
ținută alcătuite din frac, epoleți de aur strălucitori, cu ciucuri
mobili, pe care erau aplicate stelele specifice gradului, precum și
sabia de marochin cu garnituri de alamă.
CONCLUZII
Deși au fost întâmpinate nenumărate piedici de ordin
economic, militar și logistic, totuși, domnia colonelului Alexandru
Ioan Cuza a însemnat organizarea Corpului Flotilei și, implicit, a
Comandamentului acesteia, pe baze moderne, prin încercarea de
aliniere la standardele europene ale timpului, dictate de contextul
internațional deosebit de tumultos, prin achiziționarea de nave de
război, prin instruirea ofițerilor de marină la școli navale
deosebit de prestigioase din Europa de Vest, dar și prin luarea unor
măsuri specifice care să permită eficientizarea activității
Comandamentului Flotilei, structura de comandă care a asigurat, în
toată această perioadă, buna funcționare a Corpului Flotilei, precum
și siguranța sistemului defensiv românesc pe Dunăre.