30 mai 2019
Persoană de contact: Lt. Alexandru Turturică
Telefon: 0724 820 002
Cadiz, ultima escală spaniolă. Prin Strâmtoarea Gibraltar, spre reîntâlnirea cu Oceanul Atlantic
Almeria, orașul andaluz și a doua noastră escală spaniolă este deja o frumoasa amintire, iar instrucția cadeților continuă la bord. La puntea centru, maistrul militar clasa a doua Marius Tomiță, instructor al Școlii Militare de Maiștri Militari a Forțelor Navale „Amiral Ion Murgescu”, predă studenților Academiei Navale Mircea cel Bătrân prima lecție despre semnalele cu sifleea, parte a examenului final de practică marinărească. Au participat toți studenții, inclusiv cadeții străini, astfel că, timp de mai bine de o oră, pe punte, a răsunat doar sunetul distinct al sifleei.
După amiaza, la 24 de ore de la plecare din port, admiram, deja, Stânca Gibraltarului, treceam prin strâmtoarea cu același nume care desparte Europa de Africa și intram în Oceanul Atlantic. S-a întâmplat luni, 27 mai, la ora 19,40. Reîntâlnirea cu Oceanul Atlantic, ultima dată s-a întâmplat în 2017, nu a modificat cu nimic programul pe navă, adică cel de curățenie generală înainte de intrarea în Cadiz. Cadeții privesc Stânca Gibraltarului în timp ce furbișează alama capacului busolei sau a clopotelor de pe navă. Cei mai câștigați sunt cei care au sectoare de curățenie exterioare, pe punți, și cei din carturile de navigație și veghe-prova sau pupa, care se pot bucura de tot spectacolul celor aproximativ 30 de mile marine cât durează traversarea. Comandorul Mircea Târhoacă trece pentru a patra oară cu N.Ș. „Mircea” prin strâmtoare și e bucuros de vremea frumoasă, nu foarte caldă, dar plăcută, după frigul din Marea Mediterană, de pe coastele Siciliei și Spaniei.
Traversarea strâmtorii a fost o experiență nouă pentru toți cadeții și pentru o bună parte din echipajul navei, și mai ales pentru tinerii aspiranți de la bord, aflați la prima lor călătorie adevărată pe ape. La pupa, aspiranții Ionuț Țigănuș și Marian Slotea revăd pe viu trecerea prin strâmtoare, după cea făcută virtual la simulatorul de navigație de la Academia Navală „Mircea cel Bătrân”, chiar înainte de plecarea în marș. „Atunci vântul bătea mai tare!”, glumesc cei doi. „Față de Bosfor sau Dardanele, traficul este mai „rarefiat”, cu toate acestea sunt destule nave și aici”. Ambii consideră că marșul cu N.Ș. „Mircea” este o experiență benefică pentru cariera lor, mai ales după întoarcerea la bordul navelor unde au fost repartizați, ei fiind doar detașați pentru acest voiaj. Deocamdată nu îi sperie oceanul: „Încă nu am simțit forța Atlanticului, dar suntem curioși. O să-l înfruntăm cu tinerețea noastră și cu dorința de a învăța și, sigur, o să facem față și atunci”. Cel de-al treilea aspirant detașat la bord, Vili Ciulină este de cart în comandă și nu pare deloc impresionat. „Sincer, mă așteptam să fie mai spectaculos de atât; acum sunt aproximativ 30 de nave în strâmtoare, am mai fost și la simulator, știu, în mare parte, despre ce este vorba. Nu sunt probleme pe timpul carturilor, ofițerii mai vechi ne sprijină în permanență”.
Conform tradiției, la trecerea prin strâmtoare, toate fetele de la bord au trebuit să-l îmbrățișeze pe comandant, mesaj comunicat prin difuzoarele de pe navă. Nu știu dacă chiar așa e tradiția sau a fost doar o glumă pusă la cale de locotenentul Attila Bokor, ofițerul cu comunicațiile, în complicitate cu căpitanul Florin Albici, ofițerul secund, dar toată lumea s-a distrat și s-a simțit bine. O dovedesc și fotografiile!
A fost o etapă foarte scurtă de marș, de doar două zile și 220 de mile marine. Acum toți cadeții au fost admiși la lucrul în arboradă, un lucru deosebit de important, asta însemnând că, de acum încolo, vor petrece mult mai mult timp în arboradă pe vergi și la vele, și vom naviga mai mult cu vele, dacă vremea și vântul ne vor fi favorabile, bineînțeles.
În Cadiz, am intrat marți, 28 mai, pe o vreme frumoasă, cu cadeții urcați pe vergi, salutând cu strigăte puternice de ”Ura!”, orașul de unde Columb pleca spre Lumea Nouă cu mai bine de jumătate de mileniu în urmă. Chiar dacă pe cheu ne aștepta decât ofițerul de legătură din partea Marinei Regale Spaniole, salutul cadeților a fost o bună repetiție înainte de Brest și Festivalul Maritim de la Rouen sau etapa de regată de la Haga. Prima zi a fost rezervată vizitelor oficiale la autoritățile militare și navale din regiune. Astfel, am fost primiți de comandorul Rosety Fernandez de Castro, comandantul naval al Cadizului, în vechiul fort care apăra orașul cu sute de ani în urmă. Acum principala bază navală este la Rota, de partea cealaltă a golfului Cadiz, acolo unde se află navele militare spaniole, dar și americane. A urmat vizita la comandantul militar al Cadizului, colonelul de infanterie marină Joaquin Tomas Gonzales Fernandez, într-o clădire superbă situat pe faleza orașului. Ambele vizite, deși oficiale, au fost cordiale, chiar amicale. În ultima zi, joi, am fost primiți și la prefectura orașului de către prefectul Jose Pacheco Calvo, precum și la primărie. Aici, gazdă ne-a fost domnul David Navarro Vela, consilier al primarului pe probleme de securitate, care ne-a și adresat invitația ca N.Ș. „Mircea” să participe la regata de anul viitor din iulie, de aici, din Cadiz; este vorba de „La Regata de Grandes Veleros de Cadiz 2020”. Escala de aici, din Andaluzia, unde velierul nostru a fost acostat la doi pași de primăria orașului, a fost una mai relaxată, chiar dacă nava a fost deschisă pentru public. Începând cu Brest însă, unde vom ajunge pe data de 6 iunie, programul va fi unul foarte încărcat, cu multe activități. Așadar, echipajul s-a bucurat din plin de ultima noastră vizită spaniolă, nu și iberică, întrucât vom la întoarcere vom acosta în Lisabona, în Portugalia. Am părăsit portul Cadiz, în dimineața zilei de vineri, 31 mai. Ne așteaptă o săptămână de navigație prin Atlantic, prin Golful Biscaya, denumit și ”Golful furtunilor”, preț de 900 de mile marine.
Text și foto: Bogdan Dinu
BackShare: