26 iunie 2019
Persoană de contact: Lt. Alexandru Turturică
Telefon: 0724 820 002
Navigând între Liberty Tall Ships Regatta, Sail op Scheveningen și diplomație navală la Haga
După maiestuoasa paradă de pe Sena a tuturor navelor participante la Armada 2019, dimineața zilei de luni, 17 iunie, ne-a găsit în zona de ancorare din fața portului francez Le Havre zona din care trebuia să se dea startul regatei Liberty Tall Ships Regatta în prima cursă. Spun trebuia deoarece lipsa vântului în general și a celui potrivit în special a creat mari probleme tuturor velierelor participante, astfel încât organizatorii au amânat startul regatei până la ora 14. Excelentă oportunitate pentru toate navele de a se poziționa cât mai bine cu toate vele întinse, chiar dacă încă se folosea motorul și de a se saluta reciproc cu urale și sunete de sirenă. Rând pe rând au trecut pe lângă N.Ș. „Mircea” vechi sau mai noi prieteni de la Rouen și cu care ne vom întâlni și la Scheveningen: Shabab Oman II, Eagle, nava soră din SUA, mexicanul Cuahtemoc sau Belem, Mir, Tenacious, Oosterschelde, Thalassa și multe altele. Pentru câteva zeci de minute marea a fost ”aglomerată” de multitudinea de veliere, încă grupate, cu toată velatura întinsă. La regată au participat aproximativ 25 de nave din clasele A (veliere mari cu lungimea de peste 50 de metri) și B dar nu toate au reușit să ia startul ci doar 10 (una retrasă ulterior) și nu prin ”poarta” clasică delimitată de două nave ci de pe o linie imaginară comunicată ulterior prin radio comitetului regatei. A fost o cursă ciudată în baia Senei de aproximativ 24 de ore, la început cu vânt slab care se schimba mereu, cu multe brațări pentru cadeți și echipaj, cu un curent puternic noaptea care practic imprima o viteză negativă navei. Abia în dimineața celei de a doua zile am ajuns să navigăm cu aproape 9 noduri bandați bine la 10 grade în tribord dar la ora 12 s-a comunicat încetarea cursei și reluarea navigației tuturor navelor prin Strâmtoarea Dover către Scheveningen astfel încât să poată fi respectată ora de începere a paradei de intrare. Comandorul Mircea Târhoacă: ”Am încercat de trei ori să luăm startul, am reușit abia a treia oară, am fost a treia navă, în fața noastră a fost celebrul velier rusesc Mir care ca de fiecare dată face ce face și ocupă primul loc. Pentru o perioadă de timp nava a navigat bandată la tribord cu vânt potrivit și, ca să parafrazez, pot spune și eu că aceasta este muzica ce-mi place, aceasta navă a fost construită ca să navige cu vele și iată, vedem din nou după 80 de ani că calitățile nautice și manevriere își spun cuvântul la manevra velelor. Cadeții au văzut acum ce înseamnă o regată, ce înseamnă să întinzi velele într-un anumit timp, să urci în arboradă noaptea pentru diferite manevre. Cred că ne-am atins obiectivul din acest punct de vedere, al manevrei velelor cu elevii și studenții care se pregătesc anul acesta la bordul N.Ș.Mircea. Pe de altă parte, nu cred că au fost solicitați foarte mult. Ce pot să vă spun este că chiar dacă în ultimele două zile au muncit foarte mult la manevra velelor am găsit argumente și motivația pentru a-i face să se simtă în formă. Sunt tineri aflați în plină dezvoltare, au capacitatea de a rezista la efort, au avut bucuria de a saluta 3-4 nave care au trecut aproape de noi – deci le-am creat unele momente astfel încât să se simtă și ei satisfăcuți și mulțumiți de tot ceea ce fac la bordul navei.” Lucrurile chiar așa stau, cadeții au mai adăugat o experiență nouă la cele acumulate până acum la bord, aceea a unei regate, a navigației cu vele într-o cursă nautică cu tot ceea ce presupune ea, efort dar și satisfacții sau mândrie. Studentul caporal Ciprian-Ionuț Gălușcă: ”Au fost două zile cu adevărat antrenante, solicitante, ne-au pus în valoare spiritul marinăresc, am fost motivați și cu sufletul ”în dinți” de a face tot posibilul, de a executa cât mai repede și mai bine manevrele pentru a câștiga un avans în fața celorlalte veliere. A fost cu adevărat o experiență foarte frumoasă mai ales atunci când treci pe lângă un alt velier și ieși pe punte și saluți iar ceilalți îți răspund. Există acest spirit de camaraderie, de prietenie și te face să te simți mândru că faci parte dintr-un echipaj atât de frumos. Am avut parte și de condiții mai puțin prietenoase din punct de vedere meteo dar acestea vor trece de la sine iar în mintea noastră vor rămâne doar experiențele plăcute pe care le-am trăit la bordul navei care, vreau să subliniez, sunt unice. Nu cred că voi mai avea vreodată ocazia să particip la o astfel de competiție nautică.”
Vremea a fost una tipică pentru Canalul Mânecii, cu vânt puternic și averse de ploaie dar nu a împiedicat ”flota” de la Liberty Tall ships Regatta să-și facă o intrare triumfală în Scheveningen (în limba olandeză cuvântul înseamnă chiar port, cu alte cuvinte portul capitalei Haga) unde am rămas timp de trei zile. Scheveningen este un port micuț, cu doar două bazine mai mari astfel încât ”Armada” în miniatură de la Rouen și-a găsit cu greu loc de acostare. În prova noastră erau exoticii omanezi de la Shabab Oman II, în pupa muzica latino răsuna zi și noapte de la mexicanii de la Cuahtemoc iar în tribord brazilienii de la Cisne Branco primeau vizitatorii în ritm de samba astfel încât spectacolul era asigurat. Nava soră Eagle a Gărzii de Coastă a Statelor Unite era în fundul bazinului iar gigantul Mir dincolo de intrarea în port în timp ce în bazinul vecin velierul francez Belem și goeleta Etoile concurau cu nava muzeu El Galeon sau Sthandart, replica primei fregate rusești. Pentru cei interesați iată și lista tuturor navelor participante la Sail op Scheveningen 2019: Belem, Cisne Branco, Shtandart, Europa, El Galeon, Cuathemoc, Eagle, Etoile, Mircea, Shabab Oman II, Tenacious, Mir, Loth Lorien, Gulden Leeuw, Wylde Swan, Thalassa, Morgenster, Iris, Minerva, JR Tolkien, Oosterschelde, Estrella, Atyla, Urania, Hosanna. Seara velierele mai mici realizau scurte croaziere în bazinul principal astfel încât au existat momente în care pe apă zona devenea cu adevărat aglomerată și se transforma într-o ”mare de catarge” spre încântarea publicului de pe cheuri în așteptarea focurilor de artificii. În rest, atmosferă tipică pentru astfel de mari evenimente nautice cu câteva repere cunoscute cum ar fi ceremonia de deschidere, jocuri sportive, parada echipajelor, concerte, ceremonia de premiere, petrecerea echipajelor, animație pe cheuri și foarte mulți vizitatori – noi am avut în medie peste 1000 pe zi.
Aminteam în titlu de diplomație navală și putem spune că aici la Scheveningen a avut loc recepția oferită de ambasada României la bord cu ocazia vizitei navei la Scheveningen și a împlinirii a 80 de ani de la intrarea navei în serviciu, unde au participat cei mai numeroși reprezentanți diplomatici, inclusiv la nivel de ambasador. Nici nu este de mirare, Haga nu este doar capitala Olandei ci și locul unde au sediul numeroase organizații internaționale dar este meritul doamnei Brândușa Ioana Predescu, ambasador extraordinar și plenipotențiar al României în Regatul Țărilor de Jos, care a reușit să aducă la bord pe mulți dintre colegi, mai ales că recepțiile oficiale s-au desfășurat în aceeași zi și aproape la aceeași oră pe toate navele din port, ceea ce constituie o adevărată performanță. Pentru a vă face o ideee iată reprezentarea la nivel de ambasador: Austria, Bulgaria, Irlanda, Slovacia, Spania, Bosnia și Herzegovina, Moldova, Australia, Arabia Saudită, Iran, Coreea, Israel, Nigeria, Peru, Filipine, dar și reprezentanți diplomatici din Spania, China, Emiratele Arabe Unite, Kenya, Tanzania sau Panama. Domnia sa este o veche cunoștință a navei, de-a lungul carierei este pentru a treia oară când vine la bord și organizează astfel de evenimente, ultima oară în 2017 la Den Helder. Redăm mai jos un fragment din interviul pe care ni l-a acordat și pe care îl puteți auzi integral în emisiunea noastră de radio Scutul Dobrogei: ”Am regăsit N.Ș.Mircea mai tânără, mai frumoasă și – trebuie să spun lucrul acesta - din ce în ce mai bine întreținută. Tinerețea N.Ș.Mircea vine și de la tinerețea echipajului. Faptul că nava este, așa cum îmi place să spun de fiecare dată, unul din cei mai iubiți ambasadori peste mările și oceanele lumii se datorează și tinereții fizice dar și de spirit a cadeților, echipajului și comandantului.Este o carte de vizită pentru România, este un mesager al prieteniei dintre popoare și faptul că N.Ș.Mircea se află la Haga, orașul internațional al păcii și al justiției este un mesaj extraordinar pentru noi acum la final de președenție a României la Consiliul Uniunii Europene. Echipajului și cadeților le doresc la mulți ani, multă forță și energie pentru a continua ceea ce fac cu succes, dăruire și mult profesionalism de atâția ani de zile în serviciul României și în formarea oamenilor care vor duce mai departe tradiția admirabilă a meseriei de navigator, a profesiei de marinar militar.”
Oaspeții au fost întâmpinați cu pâine și sare de unii membri ai echipajului îmbrăcați în costume populare, au fost discursuri oficiale ale comandantului navei, comandorul Mircea Târhoacă, doamnei ambasador Brândușa Ioana Predescu și căpitan-comandorului Robbert Jan van den Oord, reprezentantul Marinei Regale Olandeze și membru în conducerea Fundației SAIL Amsterdam, cântece interpretate de cadeți. Impresionată și chiar fermecată de ”corabie” a fost și doamna Tatiana Pârvu, ambasadorul Republicii Moldova în Regatul Țărilor de Jos care de asemenea a avut amabilitatea să ne acorde un interviu într-o frumoasă limbă românească din care redăm câteva fragmente: ”N.Ș.Mircea este absolut superbă, este o corabie care nu poate să nu impresioneze, de la mic la mare și de la mare la mic, este superbă și mulțumesc din suflet pentru invitație. Sunt onorată să fiu pe această navă în această zi superbă. Să o țineți tot așa, cu suflet, cu experiență, cu mult entuziasm, cu verticalitate. Este atât de frumos aici și impresionant încât rămâi fără cuvinte. Ce să le mai urez? Sănătate, să fie întotdeauna aproape de cei dragi și cât mai mult succes în carieră, stabilitate din toate punctele de vedere, inclusiv financiară că asta contează în ziua de azi, și la mai mult și la mai mare, N.Ș. Mircea să dăinuiască încă 80 de ani! Succes!”
Dar aici la Scheveningen a mai avut loc o întâlnire istorică, aceea dintre echipajele celor două nave surori, N.Ș. „Mircea” și USCGC Eagle. De-a lungul anilor cele două nave s-au mai întâlnit întâmplător la diferite regate, ultima oară în 2009 în SUA, dar este pentru prima dată când i-am avut oaspeți la bord și când s-au pus bazele unei frumoase relații de prietenie. Primele contacte au fost ”intermediate” de comandorul Marian Săvulescu și au avut loc chiar la Rouen dar aici la Scheveningen i-am avut invitați la bord pe comandantul USCGC Eagle, comandorul Matthew T.Meilstrup împreună cu secundul și patru ofițeri. Au vizitat nava, absolut toate spațiile, curiozitatea a fost maximă așa că au ajuns din sala motoarelor până în cazarma cadeților și a fetelor unde au fost realmente fascinați de somnul la hamac (li s-a prezentat și o demonstrație a modului în care este montat, strâns și depozitat). Au fost discuții ”profesionale”, s-au făcut comparații, propuneri de colaborări și întâlniri viitoare. La plecare comandorul Matthew T.Meilstrup ne-a declarat: ”Sunt mai impresionat acum după ce am vizitat N.Ș. Mircea, starea impecabilă și mentenanța sunt pur și simplu extraordinare, de la vopsea până la punțile de lemn, totul este fantastic.Am fost fascinați de faptul că navele sunt atât de diferite la interior, la compartimentare, de punțile de lemn, material care se regăsește și la interior, mâncarea a fost fenomenală – felicitările mele bucătarului! - și tot respectul meu pentru echipajul și cadeții de pe N.Ș. Mircea care reușesc să mențină nava într-o stare impecabilă.” Mai mult, seara i-am avut oaspeți la bord și pe cadeții americani, 17 la număr, împreună cu o delegație de maiștri militari într-o atmosferă de prietenie care ne-a amintit de vizita cadeților francezi la bord de la Brest. Și acum cadeții din cele două țări (șapte de fapt, dacă menționăm că au sosit la bord și cei doi cadeți polonezi, alături de chinezi, albanezi, bulgari și ucrainieni) au mâncat împreună în cazarmă, au făcut schimb de impresii într-o atmosferă care, personal, cred că a fost mai caldă și degajată decât cea de la Brest și este firesc dacă ne gândim că este vorba de echipajele a doua nave surori. Comandorul Mircea Târhoacă, comandantul N.Ș. „Mircea”: ”Ne-am bucurat foarte mult să întâlnim sora noastră mai mare USCGC Eagle (Eagle, ex Horst Wessel, a fost construită în 1936). Am avut multe discuții pe această temă, sperăm ca pe viitor relațiile dintre cele două nave să se dezvolte iar schimbul de studenți dintre Academia Navală „Mircea cel Bătrân” și Academia Gărzii de Coastă a SUA să devină realitate. Au fost impresionați de foarte multe locuri și lucruri de pe nava noastră, și-au dat seama că noi am încercat să păstrăm la bord tradiția și lucrurile vechi pe care le-am dus mai departe. Este un aspect pe care cei de Eagle l-au neglijat până acum dar probabil că după vizita la nava noastră îi vor acorda mai multă atenție.” ”Au fost fascinați și de hamace dar mai ales de noua noastră comandă de navigație - ne declară și căpitanul Florin Albici, ofițerul secund al N.Ș. „Mircea” – este o zonă nouă cu echipamente foarte moderne, dar mai ales de primirea călduroasă pe care le-am oferit-o și de nava frumoasă pe care o avem. Părerea mea personală este că trebuie să ne întâlnim mai des pentru că un astfel de schimb de experiență este benefic pentru ambele părți.” Amintirea clipelor superbe petrecute împreună o regăsim în fotografiile de grup iar noi vom reveni cu materiale mai ample despre acest subiect în produsele realizate de Centrul Media al Forțelor Navale.
Am părăsit Scheveningen duminică dimineața spre dezamăgirea organizatorilor și publicului care planificaseră o mare paradă la plecarea velierelor dar noi avem un orar de respectat și marți dimineață trebuie să fim la Hamburg, destinația finală a acestui marș istoric de reconstituire a voiajului de aducere în țară a N.Ș. „Mircea”. Aici, la Hamburg, pe Elba, acostați în centrul orașului, vor avea loc o suită de ceremonii și manifestări care vor marca 80 de ani de la construcția și intrarea în serviciu a N.Ș. „Mircea”. O să avem invitați de cel mai înalt nivel, participă viceamiralul Alexandru Mîrșu, șeful SMFN, comandorul conf.univ,dr.Ocravian Tărăbuță, rectorul Academiei Navale „Mircea cel Bătrân”, comandantul Marinei Germane, primarul orașului Hamburg sau reprezentanți ai landului Hamburg dar și conducerea șantierului Blohm&Voss și desigur ambasada României de la Bonn. Așadar, emoții pentru N.Ș. „Mircea” care se află pentru a treia oară în locul unde a fost construită în urmă cu opt decenii.
Text și foto: Bogdan Dinu
BackShare: