General Nicolae Dimitrescu Maican (1874, 1877, 1879-1888)
În anul 1882, în prezența comandantului Nicolae Dimitrescu-Maican, a fost inaugurată Școala de Marină, iar din inițiativa sa, în anul 1884, s-a pus fundamentul portului militar de la Țiglina - Galați, necesar adăpostirii navelor în timpul iernii.
Nicolae Dimitrescu-Maican, s-a numărat de la 1 august 1863 printre
elevii Școlii Navale din Brest, pe care a absolvit-o la 1 august 1865
În anul 1868 i s-a încredințat comanda navei "România", singura navă de
război a Flotilei române. La 8 aprilie 1870 a fost înaintat la gradul de
căpitan, iar în luna ianuarie 1871 a fost numit comandantul navei
"Ștefan cel Mare". Sub comanda sa, nava a executat, în premieră pentru o
navă militară românească, un marș pe Dunăre până la Budapesta.
Avansat maior la 1 ianuarie 1874, ofițerul a fost numit comandant al
Flotilei, funcție pe care a deținut-o până la 10 decembrie 1874. Sub
comanda sa, Flotila și-a sporit parcul de nave prin comanda unei șalupe
torpiloare în Șantierul Naval "Yarrow" din Londra , prin amenajarea unei
șalupe cu vele și prin intrarea în serviciu a canonierei "Fulgerul". Pe
de altă parte, Atelierul Flotilei a fost înzestrat cu dotarea necesară
fabricării minelor și accesoriilor acestora, fapt care a marcat
începuturile dotării cu arme sub apă a Flotilei române. Tot în această
perioadă, au fost elaborate primele regulamente menite să îmbunătățească
activitatea Corpului Flotilei - "Regulamentul îndatoririlor
comandanților de bastimente", "Regulamentul serviciului interior la
bord", "Regulamentul pentru angajarea amploaiaților civili" și
"Regulamentul de administrație și contabilitate a Corpului Flotilei".
La 1 ianuarie 1876 Nicolae Dimitrescu-Maican a fost numit ofițer de Stat
Major al Marinei, funcție în care s-a distins prin maniera de rezolvare
a unor probleme de organizare generală a armatei. La 1 aprilie 1877 a
fost numit comandantul Flotilei, îndeplinid această funcție până în anul
1888.
La 28 aprilie 1877 i s-a încredințat comanda bateriilor de coastă de la
Calafat, care, în cea mai mare parte erau încadrate cu marinari și
comandate de ofițeri din Flotilă. Sub comanda sa, cele 8 baterii de
coastă de la Calafat au obținut rezultate deosebite în timpul tragerilor
de artilerie executate asupra Vidinului, au susținut atacul forțelor
române asupra cetății otomane de pe malul drept al Dunării în ianuarie
1878, înscriind neuitate fapte de vitejie în timpul Războiului pentru
obținerea Independenței de Stat a României. O altă misiune importantă
încredințată atunci ofițerului a fost construcția podurilor de vase
peste Dunăre pe care urma să treacă armata română în Bulgaria, precum și
instalarea unor baraje de mine pe fluviu. Aceluiași ofițer i-a fost
încredințată misiunea distrugerii monitorului otoman "Podgorița", navă
care circula pe Dunăre între Vidin și Rahova, reprezentând o permanentă
amenințare pentru trupele și bateriile române de pe malul stâng al
fluviului. Constatând că nava otomană nu putea fi scufundată prin
folosirea torpilelor cu școndru, din cauza barajelor care o protejau și
nici cu ajutorul artileriei de câmp, fiind bine apărată împotriva
loviturilor, datorită blindajului de care dispunea, Nicolae
Dimitrescu-Maican a hotărât să fie întrebuințate mortierele, ale căror
lovituri puteau să cadă pe punte, partea cea mai vulnerabilă a navei.
Sub comanda sa a fost construită o baterie formată din trei mortiere,
numită semnificativ "Perseverența". Tragerile executate de baterie urmau
să fie dirijate personal de maiorul Maican, care și-a instalat un post
de observație în Ostrovul Canapa. La 7 noiembrie 1877, bateria a deschis
focul asupra monitorului "Podgorița". Observând efectele tragerii
mortierelor printr-un aparat telegrafic, maiorul Maican a păstrat pe tot
timpul tragerii legătura cu servanții bateriei, dirijându-i astfel
tirul. La a 77-a salvă monitorul și o dată cu acesta un remorcher și
două șlepuri otomane aflate în apropiere, au fost scufundate. În ziua
următoare, generalul Lupu, comandantul Corpului I Armată, i-a trimis o
telegramă, cu următorul conținut: Te felicit pentru inteligenta
conducere a sfărâmării și scufundării monitorului…
Pentru faptele sale de arme, a fost decorat cu Ordinul "Steaua României"
în grad de ofițer, Medalia "Virtutea Militară" de aur, precum și cu
Medalia "Apărătorii Independenței".
După război, Nicolae Dimitrescu-Maican a militat consecvent pentru
crearea unei flote militare la Dunăre și Mare, capabilă să apere oricând
fruntariile țării. Din fondurile alocate de Ministerul de Război prin
Legea din 7 februarie 1879, pentru repararea și dezvoltarea parcului de
nave militare, Nicolae Dimitrescu-Maican a folosit o parte pentru
mărirea și modernizarea Atelierului de Reparații de la Galați,
transformat la 27 august 1879 în Arsenalul Flotilei, iar o altă parte
pentru construcția canonierei "Grivița". În Arsenalul Flotilei au fost
reparate navele "România" și "Fulgerul".
În anul 1880 canoniera "Grivița" a fost recepționată la Șantierul
constructor din Triest, fiind adusă în țară de însuși comandantul
Flotilei, locotenent-colonelul (pe atunci) Nicolae Dimitrescu-Maican
La 28 noiembrie 1880 ofițerul a fost avansat la gradul de colonel.
La 23 decembrie 1880, în calitate de comandant al Flotilei a înaintat un
raport ministrului de Război, generalul Gheorghe Slăniceanu, prin care
propunea ca fondurile respective să fie folosite pentru construcția a
două șalupe staționare, a unui bric cu vele și vapori cu destinația de
navă-școală, a unei șalupe torpiloare, precum și pentru procurarea
materialului de torpile necesar Flotilei.
La 3 octombrie 1881 s-a aprobat "Regulamentul de înființare și
funcționare a Școlii Copiilor de Marină". Ivindu-se posibilitatea
construirii unei nave-școală, în același an, Nicolae Dimitrescu-Maican,
împreună cu căpitanul Ioan Isvoranu, a plecat în Anglia pentru a studia
posibilitățile de construire a unor noi nave necesare Corpului Flotilei
române. Cu această ocazie, au fost comandate Șantierelor Navale "Thames
Iron-Works" din Londra un bric cu vele și vapori și mai multe nave
fluviale.
La 31 ianuarie 1882 în prezența sa, a fost inaugurată Școala de Marină,
iar la 12 august 1882, a intrat în dotarea Flotilei bricul "Mircea",
prima navă-școală românească. După armare, sub comanda colonelului
Maican, nava a ieșit pe mare în primul său marș de instrucție, navigând
până la Constanța și întorcându-se la Galați după efectuarea mai multor
manevre.
În absența unui port militar în care să se adăpostească navele în timpul
iernii, s-a hotărât înființarea acestuia la Țiglina-Galați, colonelul
Maican intervenind pentru obținerea de la stat a unui lot de 20 hectare
pentru amenajarea portului militar, a cazărmilor echipajelor și
depozitelor de muniții și torpile. Ceremonia punerii pietrei
fundamentale a portului și celorlalte instalații a avut loc la 25
aprilie 1884, în prezența comandantului Flotilei.
Această perioadă a fost marcată și de sporirea efectivelor, de
pregătirea lor superioară prin înființarea unui nucleu al Corpului
Apărării Submarine, precum și prin efectuarea unor exerciții și manevre.
În urma înnoirilor produse și a sporirii atribuțiilor Flotilei,
comandantul Flotilei a propus proiectul unei noi Legi de organizare a
Flotilei. Prin această lege, promulgată în anul 1886, Corpul Flotilei a
fost echivalat cu un Comandament de Corp de armată, condus în continuare
de Nicolae Demetrescu-Maican, avansat între timp la gradul de general.
Din inițiativa sa, a fost demarată realizarea celui de-al doilea program
de dotare cu nave a Flotilei, în acest scop fiind comandate în Anglia un
crucișător și trei canoniere, iar în Franța trei torpiloare. În urma
neînțelegerilor iscate în privința modului în care au fost făcute aceste
comenzi, Nicolae Dimitrescu-Maican a fost acuzat de corespondență pentru
furnituri militare cu un oarecare Broad Well, fiind judecat la 28 martie
1888 de către Consiliul de Război. Procesul care a urmat a determinat
înlocuirea sa la comanda Flotilei, la 10 mai 1888, cu colonelul Ioan
Murgescu.
Când m-am întors de la studii din străinătate, flotila avea un singur
bastiment care nu mergea și un efectiv de 200 oameni – argumenta
generalul Maican în petiția adresată Regelui în anul 1892 -. Când la
1888 am părăsit Corpul, Flotila avea o Școală pentru formarea cadrelor
și care permitea chiar formarea de ofițeri. Flotila avea 80 de ofițeri,
60 mecanici și piloți dintre care mulți formați, instruiți în Corp, un
efectiv de 1500 oameni instruiți în diferite specialități de: gabieri,
timonieri, tunari, torpilori, încălzitori etc, flotila avea un arsenal
pentru toate reparațiile necesare vaselor, pentru ca reparațiile să nu
se mai facă în străinătate ca în trecut; flotila avea un corp de
adăpost, 18 bastimente și 17 șlepuri, dintre care multe construite în
arsenal; flotila avea o lege de organizare și regulamente
corespunzătoare care permiteau o bună funcționare a serviciului.
Supranumit în multe articole ctitorul Marinei Militare, Nicolae
Dimitrescu-Maican s-a stins din viață la numai 56 de ani, 28 martie
1902, fiind înmormântat în Cimitirul "Eternitatea" din Galați.