Contraamiral Ioan Murgescu (1874-1877; 1877-1879; 1888-1901)
A parcurs gradele militare începând de la cel de sublocotenent (1866),
obținut după absolvirea Școlii Navale din Brest, până la cel de
viceamiral în rezervă (1911). În funcția de comandant al Flotilei a
obținut gradele de maior (1875) și general (1893).
La funeraliile sale, în 1913, președintele Partidului Liberal, ilustrul
Ion I. C. Brătianu, a apreciat: "Amiralul Murgescu e cel dintâi care a
încununat cu lauri de glorie tânăra noastră marină; el și-a legat numele
de prima victorie repurtată pe apele Dunării, acest fluviu pe țărmurile
căruia strămoșii noștri au dat atâtea lupte strălucite".
După absolvirea liceului, în 1864, Ioan Murgescu a câștigat concursul
organizat de Ministerul de Război pentru trimiterea unui elev la Școala
Navală din Brest. De la 1 august 1864, s-a numărat printre elevii
acesteia, obținând încă din primul an de studiu rezultate notabile. În
ședința din 19 iulie 1865, ministrul de Război propunea Consiliului de
Miniștri ca elevul Murgescu Ioan trimis în Francia la Școala Navală de
la Brest, pentru silința la studiu de care a dat probe, să i se dea o
sumă de 300 franci din capitolul misiilor, sub titlul de gratificație
considerând că asemenea recompense au drept scop a încuraja silința.
După absolvire, la 1 august 1866, a fost autorizat să efectueze un voiaj
de instrucție cu nava-școală franceză "Jean Bart". La 24 octombrie 1866
a fost înaintat la gradul de sublocotenent în Corpul Flotilei, iar la 10
noiembrie 1868 a fost numit secund pe nava "Ștefan cel Mare". Sub
comanda sa, nava a efectuat un voiaj până la Baziaș, fiind prima navă de
război românească care a depășit sectorul Porților de Fier.
La 1 ianuarie 1871 a fost numit comandant al navei "România".
Numit comandantul canonierei "Fulgerul", în perioada octombrie
1873-aprilie 1874 a comandat pentru prima dată o navă românească de
război, în Marea Mediterană și Marea Neagră pe timpul marșului plin de
peripeții pentru aducerea ei în țară, de la Toulon la Galați.
Prin Î. D. R. nr. 96 din 30 aprilie 1874 i s-a acordat dreptul de a
purta medalia militară de aur, pentru curajul și devotamentul ce a pus
cu ocazia conducerii bastimentului "Fulgerul" de la Toulon la Galați. De
asemenea, a fost citat la 11 mai 1874 prin O. Z. pe armată,
aducându-i-se mulțumiri pentru devotamentul cu care s-a oferit singur
spre a fi însărcinat cu această misiune și pentru că a știut corespunde
greutăților ce a întâmpinat în cursul navigației.
La 19 aprilie 1874 a preluat din nou comanda navei "Ștefan cel Mare". La
10 decembrie 1874, a fost numit provizoriu în funcția de comandant al
Flotilei, în locul maiorului Maican, care s-a retras din cadrele active
ale armatei. La 6 iunie 1875 a fost înaintat la gradul de maior și
titularizat în funcția de comandant al Flotilei.
În această perioadă s-a format pentru prima dată o mică divizie, compusă
din navele "Ștefan cel Mare", "România" și "Fulgerul". Sub comanda sa,
în perioada 11-27 octombrie 1875, aceste nave întrunite au efectuat
instrucția în comun, constând din exerciții și trageri de artilerie
asupra unor ținte plutitoare în scopul deprinderii navigației,
pregătirii timonierilor și tunarilor. În timpul acestui prim marș de
instrucție executat pe Dunărea de Jos și Marea Neagră, canoniera
"Fulgerul", la bordul căreia se afla și comandantul Flotilei, a ieșit de
câteva ori în mare, vizitând porturile Sulina, Tulcea, Constanța precum
și Insula Șerpilor. În premieră, s-au făcut schimburi de vizite
protocolare cu autoritățile locale turcești, caimacanul din Sulina și
guvernatorul turc din Tulcea, precum și cu staționarele turcești din
aceste porturi. În Darea de seamă înaintată Ministerului de Război,
maiorul Ioan Murgescu, comandant al Flotilei, a subliniat urm[toarele:
acest mic voiaj pe mare a fost foarte important întâi în privința
echipajului, ofițerii au văzut elementul cu care se luptă și pe care
bravează navigatorii și s-au familiarizat cu diferitele cunoștințe
necesare pentru navigațiune; toți s-au condus foarte bine. Oamenii
asemenea. Pe de altă parte, voiajul este important prin circularea
pentru prima oară pe Marea Neagră a unui bastiment de rezbel român,
armat, în fine este important căci este un voiaj pe mare, făcut cu
micile resurse ale Flotilei, fără a avea pe bord, nici un singur element
străin.
În mai 1877 a fost atașat pe lângă comandantul Flotilei ruse de Dunăre,
participând împreună cu ofițerii ruși Dubasov și Sestacov la elaborarea
planului de atac asupra grupării de nave otomane aflate pe Canalul
Măcin. În noaptea de 12/13 mai 1877, la bordul șalupei "Rândunica",
aflată în fruntea unei formații de patru șalupe torpiloare, a participat
la atacul cu torpile de școndru asupra puternicului monitor otoman
"Seifi", pe care l-a scufundat. Ziarul "Telegraful" din 17 mai 1877, a
remarcat: comandantul român a contribuit mult la succesul acestei
acțiuni, distrăgând atenția turcilor.
Pentru această strălucită faptă de arme, maiorul Ioan Murgescu a fost
distins cu Ordinul rus "Sf. Vladimir", clasa a IV-a, cu spade și
rozetă, fiind primul ofițer din Armata română decorat de țarul Rusiei în
această campanie militară. Ulterior, prin Î. D. R. nr. 1240 din 30 mai
1877, principele României, Carol I, comandantul suprem al armatei
române, l-a decorat cu Ordinul "Steaua României". De asemenea, într-un
O. Z. pe Armată, s-a specificat faptul că Maiorul Murgescu, din Corpul
Flotilei, luând parte în noaptea de 12 mai la expedițiunea întreprinsă…
în contra unui monitor inamic… a dat probă în această împrejurare de
mult curaj și sânge rece și a reprezentat bine Armata română.
După acțiunea de la Măcin, Ioan Murgescu a participat cu navele
"Rândunica" și "Fulgerul" la instalarea unor baraje de mine pe Dunărea
de Jos, pentru a proteja Brăila împotriva unor eventuale atacuri ale
navelor otomane care ar fi putut ieși din canalul Măcin.
Numit comandant al Grupului de șalupe "Rândunica" și "Bucur", a
participat la construcția și asigurarea podurilor românești de vase
peste Dunăre, de la Siliștioara-Măgura. Datorită acțiunii concertate a
celor două șalupe, la 20 august 1877 trupele române au trecut Dunărea pe
acest pod, care a fost ulterior demontat și remontat la Turnu
Măgurele-Nicopole sub comanda maiorului Ioan Murgescu.
În calitate de comandant al Stațiunii de baraj Nedeia, în luna octombrie
1877, a fost însărcinat cu instalarea unui baraj de mine necesar
sprijinirii flancului drept al trupelor române care luptau la Rahova și
protejării podului de la Turnu Măgurele-Nicopole. Pentru merite
deosebite în această campanie militară la care a participat între 29
aprilie 1877-5 august 1878, Ioan Murgescu a fost distins cu Medalia
comemorativă rusă, Medalia "Apărătorii Independenței" și Crucea
"Trecerea Dunării".
La 1 decembrie 1877 a revenit la comanda Corpului Flotilei,
preocupându-se atât de repunerea în stare de operativitate a navelor
care participaseră la operațiuni cât și de amenajarea militară a
porturilor maritime și fluviale.
La 8 aprilie 1879 a preluat comanda Arsenalului Flotilei din Galați. În
aprilie 1881 a fost avansat la gradul de colonel, fiind numit
comandantul Școlii Fiilor de Militari din Iași.
De la 1 mai 1882 a fost inspector al Navigației și Porturilor iar la 1
august 1886 a fost numit șeful Depozitului și Diviziunii Echipajelor.
La 10 mai 1888 colonelul Ioan Murgescu a fost numit din nou comandantul
Corpului Flotilei, chiar în acest an intrând în serviciu crucișătorul
"Elisabeta", canonierele "Oltul", "Siretul" și "Bistrița" și
torpiloarele "Smeul", "Sborul" și "Năluca". La sfârșitul lunii mai 1888
a făcut parte din comisia constituită pentru recepționarea acestor nave
și a materialelor de război comandate pentru Flotilă, cu care s-a
deplasat la Fiume, Le Hâvre, Londra, Newcastle și Paris. Apreciat la cel
mai înalt nivel, prin Î. D. R. nr. 1613 din 1888, Ioan Murgescu a fost
decorat cu Ordinul "Coroana României" în grad de comandor.
În anul 1892 a fost numit comandant superior al marșului la Genova
efectuat de crucișătorul "Elisabeta" și bricul "Mircea", care au
participat la serbările columbiene. În ziua de 28 august 1892, a fost
primit de regele Italiei, Umberto, căruia i-a înmânat o scrisoare din
partea regelui României, conferindu-i-se cu această ocazie Ordinul
"Maurizio și Lazzaro" în grad de comandor.
La 10 mai 1893 a fost înaintat la gradul de general, în acest an
înființându-se sub direcția sa Școala de Cadre a Flotilei.
În anul 1896, cu prilejul vizitei împăratului Francisc Iosif la
București, prilejuită de deschiderea navigației prin Canalul Porților de
Fier, a fost distins cu Ordinul "Francisc Iosif" în grad de mare cruce.
Tot în anul 1896, a comandat manevrele desfășurate de navele maritime și
fluviale la Sulina, în prezența primului ministru al țării, ministrului
de Război, generalul Constantin Budișteanu și a șefului Statului Major
General. Primul ministru, Dimitrie Sturza, a apreciat favorabil
rezultatele obținute în cadrul manevrelor, exprimându-și satisfacția
față de buna pregătire a ofițerilor și soldaților.
În anul 1899 a dispus executarea unor manevre navale la care au
participat navele Diviziei de Mare și de Dunăre. În calitate de
președinte de comisie, a participat la eloborarea unui nou "Regulament
al serviciului la bord".
La 25 septembrie 1899 a fost distins cu Ordinul "Coroana Rusiei" clasa
I.
La 1 aprilie 1901 s-a retras, la cerere, de la conducerea Marinei
Militare, la 10 mai 1911 fiind avansat la gradul de viceamiral în
rezervă.
În perioada următoare, a mai fost decorat cu Ordinul "Steaua României"
în grad de comandor (1901), Ordinul "Steaua României" în grad de mare
ofițer (1906), Ordinul "Carol I" în grad de comandor (1910) și Ordinul
rus "Sf. Stanislas", clasa I.
Numele său a fost acordat puitorului de mine "Amiral Murgescu", prima
navă românească de război construită în țara noastră (1939), puitorului
de mine "271", Școlii Militare de Maiștri a Forțelor Navale din
Constanța, precum și Școlii nr. 2 din Valu lui Traian.